Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Försmak på patientöversikten

Publicerad: 16 november 2005, 12:33

Tjänsten börjar ta form, med tidslinje, kalender och plats för patientens egna anteckningar.


I dagarna inleder fyra landsting ett första test av den nationella patientöversikten. Samtidigt börjar den färdiga versionen av tjänsten att ta form.

De fyra landsting som testar patientöversikten är landstingen i Östergötland, Jönköping, Norrbotten samt Uppsala län. Försöket är främst en test av att tekniken fungerar. Innehållet varierar lite mellan landstingen beroende på vilken information som finns i landstingens journalsystem. Troligen kommer landstingen inte att ha någon verklig nytta av översikten under pilotdriften.

Den färdiga patientöversikten kommer framför allt att göra sjukvården säkrare när patienten flyttar mellan vårdnivåer. Idag hänger informationen om patienten inte alltid med till nästa vårdgivare.

En arbetsgrupp inom it-nätverket Carelink har undersökt vad nästa version av patientöversikten ska innehålla. Den presenterade nyligen en rapport, som utgår från en rad olika typer av patientfall.

Största nyttan  Den största nyttan uppkommer troligen inte på nationell nivå. Det är i stället behovet av informationsutbyte mellan olika vårdgivare i samma region som lyfts fram i rapporten.

- Vi räknar med att de stora vinsterna finns i att dela information om patienterna mellan olika vårdgivare inom en region, säger Åsa Schwieler, Carelink, projektledare för innehållsgruppen inom Nationell patientöversikt.

Många patienter får vård från flera olika vårdgivare, till exempel i kommunen, landstinget och vid specialistsjukhus i angränsande landsting. Om alla vårdgivarna får tillgång till samma information, bör det kunna minska riskerna för felbehandlingar och onödiga undersökningar.

-Att få med kommunerna i projektet är väldigt viktigt, säger Åsa Schwieler.

Hur den färdiga patientöversikten kommer att se ut är inte klart, men grafiken här intill ger en bild av vad den kan innehålla enligt Carelink-rapporten.

Två områden pekas ut som särskilt angelägna.  -Varningar som smitta, allergier och liknande.  -Information som berör övergångar mellan vårdnivåer, till exempel kontaktinformation och uppgifter om planerade åtgärder.

En "livs-linje" med standardiserade symboler för olika typer av information om patienten, och möjlighet för patienten att själv lägga in information är andra viktiga delar. Patienten ska kunna ange till exempel att han eller hon är rädd för att åka hiss,  använder vissa naturläkemedel eller annat som kan vara bra för vårdgivaren att känna till.

Cecilia Bohlin

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev