Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Fortfarande få som ringer Doris för råd om vård

Publicerad: 3 maj 2002, 14:50

"Välkommen till Doris, doktorns råd i sjukvårdsfrågor. Denna information är ett komplement till broschyrer i egenvård", säger en kvinnlig röst i luren, på klingande västgötska. Några knapptryckningar senare har Doris letat rätt på information om den sjukdom som intresserar personen i den andra luren.


Doris är inte namnet på en kunnig sjuksköterska. I stället är det fyra persondatorer i ett lokalt nätverk som svarar för informationen.

Upphovsmannen bakom telefonservicen är allmänläkaren Ronny Gunnarsson på primärvårdens FoU-enhet i Borås. Han betonar att det inte handlar om sjukvårdsupplysning eller individuella råd. Doris ska i stället ses som en broschyr i egenvård - fast inläst och tillgänglig via telefon.  - Problemet med en vanlig egenvårdsbroschyr är att man oftast får den när man är frisk. Och när man väl behöver den, har man förlagt den, säger Ronny Gunnarsson.  Doris har fått kritik för att inte vara tillgänglig för alla. Framför allt äldre personer kan ha svårt att navigera fram till rätt information via olika knapptryckningar på telefonen. Men Ronny Gunnarsson tycker inte att allt som hälso- och sjukvården erbjuder nödvändigtvis måste vara tillgängligt för alla. Exempelvis har inte alla tillgång till de egenvårdsråd som landstingen erbjuder via Internet.  - Ett ännu tydligare exempel är att broschyrerna med egenvårdsråd inte är tillgängliga för synskadade, något som Doris är i allra högsta grad, säger Ronny Gunnarsson, och berättar att Synskadades riksförbund ser Doris som ett värdefullt komplement.  Under de cirka fyra år som Doris varit i tjänst har närmare 10000 samtal från de cirka 150000 invånarna i södra Älvsborgs primärvårdsområde tagits emot. Det innebär cirka 2500 samtal per år eller 200 i månaden. Omräknat skulle man kunna säga att 1-2 procent av befolkningen utnyttjar tjänsten en gång per år. Frågan är om det är ett bra eller dåligt resultat.  - Visst vore det roligt om fler utnyttjade Doris, men jag tycker att siffrorna är okej med tanke på att vår reklambudget är minimal, säger Ronny Gunnarsson, och tillägger att man nu funderar på att också sprida information om Doris via Västra Götalandsregionens hemsida, och på så sätt nå fler personer.  Några större förändringar av själva systemet är dock inte planerade.  - Vi avvaktar utvecklingen. Det troliga är att den här typen av tjänst i framtiden kommer att integreras med Internet på så sätt att man både kan läsa informationen på webben och lyssna på den via sin telefon. Och då är det ju bättre med ett enda nationellt system, till exempel i Infomedicas regi, än att man satsar på att bygga upp olika lokala webbaserade varianter, tycker Ronny Gunnarsson.

Barbro Falk-Wadman

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev