Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Frågor om vård var reklam

Publicerad: 2 januari 2014, 13:19

Foto: Photos.com

En patientenkät som sponsrades av ett läkemedelsföretag var egentligen reklam. Det anser Informationsgranskningsmannen.


Parkinsonförbundet har skickat ut en enkät till sina medlemmar, med förbundet som avsändare. Att läkemedelsföretaget Abbvie samarbetade med förbundet och bidrog med upp till 249 000 kronor för enkäten framgick ingenstans.

Syftet med enkäten var dels att kartlägga hur vården av patienter med Parkinsons sjukdom ser ut i olika landsting, dels att ta fram ett underlag för opinionsbildning.

Men i samarbetsprojekt måste det framgå tydligt vilka som står bakom, enligt Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman, IGM allmänhet, som granskar de ärenden där läkemedelsföretag riktar sig till allmänheten.

Dessutom var vissa av enkätfrågorna formulerade så att de kan betraktas som marknadsföring av ett receptbelagt läkemedel till allmänheten, anser IGM allmänhet.

Parkinsonförbundets medlemmar fick svara på cirka 20 frågor om sin vård. En fråga lyder till exempel: ”Har du hört talas om följande behandlingar?” och en annan ”Vilken behandling får du?”.

Svarsalternativen inkluderar i båda fallen behandling med läkemedlet Duodopa, som Abbvie säljer. Och en tredje fråga lyder ”Hur ställer du dig till att utredas för någon av dessa behandlingar?”.

Valet av behandlingsmetod görs normalt inte genom att patienten svarar på en fråga från Parkinsonförbundet, utan av behandlande neurolog tillsammans med patienten, påpekar IGM allmänhet. Den sistnämnda frågan har därför ”syftet att skapa en efterfrågan för en viss typ av läkemedelsbehandling hos patienten”.

Abbvies förseelse är allvarlig, enligt IGM allmänhets beslut. Därför får företaget betala 140 000 kronor i avgift. Abbvie har accepterat beslutet och försäkrar att händelsen inte ska upprepas.

LINA ÖSTERBERG

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev