Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Frias för fälld läkemedelsannons

Publicerad: 15 oktober 2012, 08:46

Ett läkemedelsbolag frias för en tidigare fälld annons, eftersom de försökt stoppa den.


Glaxo Smithkline Consumer Healthcare AB har tidigare fällts för en annons för Alvedon 665 mg. Annonsen beskrev läkemedlet som ”Läkarens paracetamol” och den fälldes för att den ansågs antyda att det råder konsensus i Sverige bland läkare att i första hand förorda Alvedon. Samma annons dök sedan upp igen i en annan tidskrift efter fällningen och informationsgranskningsmannen, IGM, fällde åter läkemedelsföretaget.

Men Glaxo Smithkline valde att överklaga eftersom företaget direkt i samband med den första fällningen kontaktade sin annonsbyrå för att dra in annonsen som hade bokats till flera tidningar.  Av misstag plockade en tidskrift ändå in annonsen.

Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, konstaterar att läkemedelsföretag visserligen ansvarar för en anlitad annonsbyrås åtgärder. Men denna bestämmelse i läkemedelsbranschens etiska regelverk, LER, är inte utan undantag. Läkemedelsföretaget kan inte lastas för åtgärder som en annonsbyrå vidtar på eget bevåg utan företagets vetskap. Glaxo Smithkline har visat att annonsen publicerats av misstag på ett datum som företaget inte beställt. Därmed frias företaget från IGM:s anmärkningar.

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev