Nyheter
Fyra principer ska styra digital vård
Publicerad: 9 november 2018, 09:49
Foto: Thinkstock
Hur ska den digitala vården bedrivas för att den ska bli så patientsäker som möjligt? Socialstyrelsen har kommit fram till fyra principer som ska styra den digitala vården.
Den digitala tjänsten måste vara anpassad till patientens behov. Dessutom måste vårdgivaren ha tillräckligt med information om patientens sjukdomshistoria och det måste gå att följa upp och koordinera med andra aktörer. Utöver detta får det heller inte finns några lagar, regler eller kunskapsdokument som förutsätter ett fysiskt möte med patienten.
Principerna kan tyckas självklara och övergripande, men enligt Socialstyrelsen måste de vara det.
"Det kommer nya tekniska lösningar och hjälpmedel hela tiden, skulle vi gå in med mer detaljerade principer skulle de snabbt bli inaktuella. Utifrån våra principer har landstingen möjlighet att ta fram egna riktlinjer eller rekommendationer för just deras tjänster", säger Jenny Asplund, utredare på Socialstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Dessa principer bör enligt Socialstyrelsen uppfyllas för att vård och behandling ska lämpa sig för digitala vårdtjänster:
1. Gällande författningar eller aktuell kunskapsstyrning förutsätter inte ett fysiskt möte.
2. Den digitala tjänsten är anpassad till den enskilde patientens behov och förutsättningarna att använda tjänsten.
3. Vårdgivaren har tillgång till tillräcklig information om patientens hälsotillstånd och sjukdomshistoria för att kunna ge en god och säker vård.
4. Nödvändig uppföljning och koordinering med andra aktörer är möjlig.
JOHAN NILSSON/TT