Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Gamla namn på apotek skrotas

Publicerad: 21 april 2010, 13:55

Gamla namn på apotek skrotas

Foto: Storken i Stockholm.

Ungefär hälften av apoteken som tidigare tillhört Apoteket AB behåller sina gamla namn, som ofta stammar från djurriket. De nya kedjorna har valt olika vägar.


Medstop är en av de kedjor som behållit gamla namn på apoteken som de tagit över, som Ugglan och Kronan.

– Vi tycker att det finns ett värde i de gamla namnen, säger Joachim Nielsen, chef för marknad och etablering på Medstop.

Han tycker namnen är en del av apotekens identitet och att det är synd att plocka bort dem. De gamla namnen finns inte på nya skyltar, men är kvar på fasader.

– Vi litar på att Medstops varumärke är så starkt ändå att vi har råd att jobba med de gamla namnen, säger Joachim Nielsen.

Även Apoteket AB och Apoteksgruppen behåller de tidigare namnen.
Kronans Droghandel gör tvärtom. De gamla namnen är borta och apoteken heter i stället som den plats de ligger på, till exempel Kronans Droghandel Härnösand.

– Vi vill markera att vi är en kedja, vi vill stärka vårt varumärke och vi vill markera närheten till kunderna, säger Andreas Rosenlund, informationsdirektör på Kronans Droghandel.

Apotek Hjärtat är ännu mer detaljerat och döper exempelvis ett apotek till Apotek Hjärtat Torget 1 Bodafors. De som går in på hemsidan och klickar på namnet får dessutom veta att det är före detta Apoteket Strömstaren.

Charlotte af Klercker, presschef på Apotek Hjärtat, säger att företaget värnar om den historia som de gamla namnen bär på, men att man har valt att utåt döpa sina apotek enhetligt.

– Naturligtvis får kunder referera till apoteken med de gamla namnen, men officiellt har vi tagit bort namnen.

Även Vårdapoteket, som bara finns på sjukhus, har döpt om apoteken till samma namn som det sjukhus de finns på.

Apotek 1 och Doc Morris, som båda har startat helt nya apotek, gör på liknande sätt med namn som Apotek 1 Stinsen, efter ett köpcentrum norr om Stockholm, och Doc Morris Apotek Eskilstuna.

Ingen kedja verkar ha varit intresserad av att starta en ny namntradition.

– Vi är en helt ny kedja som etablerar oss och vill vara tydliga med det, och så vill vi ha den lokala förankringen, säger Märit Wikström, kommunikationschef på Doc Morris.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev