Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Gemensam incheckning gav snabbare service

Publicerad: 30 augusti 2010, 08:11

En samlad patientservice i huvudentrén på Södra Älvsborgs sjukhus har gett snabbare betjäning och en sammansvetsad personal.


- Det började med tanken att vi med centraliserade mottagningskassor kunde ge samma service till alla besökare, berättar Helga Öst, avdelningschef för vårdadministrativ service, Södra Älvsborgs sjukhus (SÄS) incheckning.

För att prova idén startades i april 2009 ett projekt med gemensam incheckning för medicin-, hjärtlung- och kirurgklinikerna.

Samarbetet föll så väl ut att projektet permanentades i december förra året. Sedan dess har fler och fler kliniker anslutit sig och i dag betjänas 900-1 000 patienter dagligen vid kassorna i huvudentrén.
Där sker anmälan och betalning och patienterna kan också få hjälp med vägbeskrivning och ledsagning.

- Vissa patienter saknar den personliga kontakten med kassapersonalen på avdelningen men å andra sidan är incheckningen snabb och smidig nu, säger Helga Öst.

Hon berättar att de med råge har nått målet att väntetiden inte ska överskrida fem minuter. 85 procent av patienterna betjänas redan inom tre minuter.

- Medarbetarna i incheckningen blir något av experter, man har skapat gemensamma rutiner och kan ta hjälp av varandra vid problem. Det har svetsat samman oss som personal, säger Helga Öst.

Under hösten kommer ytterligare kliniker att flytta sina kassor till huvudentrén. Men planerna stannar inte där.

- Nu pratar vi om att kanske ha självbetjäning i incheckningsautomater för vissa patientgrupper. Eller införa betalning hemifrån. Den lyckade centraliseringen gör det möjligt att använda dagens teknik på många sätt.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev