Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Generiskt kors utmaning

Publicerad: 19 oktober 2009, 10:32

En och en halv miljon kronor kostade den nya apotekssymbolen att ta fram. Uppdraget genomfördes av reklambyrån Granath i Stockholm, vars uppgift försvårades av att kors normalt inte kan patenteras.


Niklas Bergström och John Jacobson på reklambyrån Granath är männen bakom det stiliserade apotekskors som kommer att pryda svenska apotek i framtiden.

Niklas Bergström berättar att byrån ställdes inför ett uppdrag med ovanliga förutsättningar.

– Vi fick tidigt besked från högre ort att det skulle vara ett kors. Problemet är att ett kors är en generisk symbol som i normalfallet inte kan patenteras. Det gjorde att vi i hela processen har haft kontakt med patentjurister som talat om vilka avvikelser som var förenliga med en patentering, säger Niklas Bergström.

– Om de här begränsningarna var något bra eller dåligt är svårt att avgöra. All design handlar om problemlösning.

Enligt Läkemedelsverket höll verket sin budget för utvecklingen av symbolen.

– En och en halv miljon kronor var vår budget för det här arbetet och det övertrasserade vi inte, säger Ursula Forner, kommunikationschef på Läkemedelsverket.

Varför valde ni just den här varianten och inte någon av de andra förslagen?

– Vi tyckte att den här bäst fyllde funktionen. Den är modern och framåtsträvande, och lätt att känna igen. Den känns behaglig. Det är också den variant som fått bäst betyg i de fokusgrupper som vi testat den i. Öppningen i korset kan exempelvis stå för den nya marknaden som öppnar sig, eller något som pekar framåt, säger Ursula Forner.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev