Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Genombrott för apotekens e-handel

Publicerad: 3 Juni 2014, 12:26

Foto: Thinkstock

2014 är året då apotekens e-handel når ett genombrott. Apoteket AB har noterat ett riktigt genomslag. Och de flesta kedjor är på väg att lansera e-handel. Näst ut: Apotek Hjärtat.


Före halvårsskiftet i år ska Apotek Hjärtat vara i gång med sin fullskaliga e-handel. Hela apotekskedjans sortiment ska gå att köpa online: receptfritt, receptbelagt och alla andra produkter.

Det gick företaget ut med redan för ett år sedan. Och planen ligger fast, utan något exakt datum.

– Det löper på enligt plan, säger Jonas Mjöbäck, kommunikationschef på Apotek Hjärtat till Dagens Apotek.

Ska ni marknadsföra samtidigt med starten?

– Nu kommer det ju mitt i sommaren och de flesta kommer kanske att märka mer efter semestrarna, säger Jonas Mjöbäck.

Tajmingen verkar minst sagt god. Apoteket AB har under våren satsat på en kampanj för att lyfta sin e-handel som länge har legat på låga nivåer med små ökningar.

– Nu har vi verkligen märkt av en ökning av handeln på nätet. Både receptbelagt och receptfritt och andra varor. Vi är väldigt nöjda med att det har skett ett genombrott, säger Eva Fernvall, kommunikationsdirektör för Apoteket AB.

Hur stor ökning handlar det om?

– Vi går inte ut med några uppgifter om andelen, det är lite känsliga uppgifter.

Men är det mer än de 2 procent som e-handeln sägs ligga på inom branschen totalt?

– Absolut. Nu har vi sett ett riktigt genomslag genom vår marknadsföring. Det gäller både mobilhandeln, e-handeln och våra prenumerationstjänster, säger Eva Fernvall.

Kronans Apotek har varit tystlåtet om eventuella digitala satsningar. Men för Dagens Apotek avslöjar företagets vd, Lars Birkeland, att det just nu pågår ett intensivt arbete bakom kulisserna.

– Vi ska göra det så proffsigt att det matchar det förtroende som kunden har för apotek, säger Lars Birkeland.

När lanserar ni er e-handel?

– Om inte alltför lång tid. Det är en del testning som ska till.

Även Lloyds Apotek håller på att utveckla e-handelstjänster och kommer ”inom en snar framtid” att lansera nyheter.

– Våra kunder kommer att märka av det innan året är över, säger Fredrik Ljungström, marknadsdirektör på Lloyds, som är förtegen om hur tjänsterna kommer att se ut.

Cura-apoteket räknar med att snart haka på den digitala satsning som Ica just nu jobbar med i stort. Först ut är koncernens e-handel med livsmedel som lanseras i höst. I den kommer sedan Cura att införlivas allt eftersom.

Apoteksgruppen, med sina fristående apotek, står kanske inför den största e-handelsutmaningen. Servicekontoret ser över möjligheterna för en e-handel i framtiden.

– Vi vill ju inte konkurrera med våra medlemmar, utan vi vill gynna deras affärer. Så det gäller att hitta en bra form för det, säger Maria Mårfält, kommunikationschef på Apoteksgruppen.

– Vi ser också över vår hemsida så att den ska bli bättre. Digitala kanaler blir ju allt viktigare för att kommunicera med kunderna, inte minst för våra lokala apotek.

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev