Nyheter
Halland måste bli bättre på vård i tid
Publicerad: 11 mars 2008, 12:33
Flera vårdcentraler i Halland klarar inte vårdgarantin. Dessutom är de för dåliga på att rapportera väntetiderna, enligt en revisionsrapport.
Revisionsbolaget Komrevs granskning av arbetet med vårdgarantin i Landstinget Halland visar att det kan bli bättre. När läkaren har beslutat om behandling måste fler patienter få en tid direkt. Dessutom måste Landstinget Halland skärpa sin rapportering till väntetidsdatabasen.
Revisionsrapporten visar också att patienterna måste få bättre information om vårdgarantin och att det finns brister i journalföringen om detta.
Samtidigt visar landstingets egen uppföljning av Vårdval Halland, som presenterades i går måndag, några punkter som måste förbättras:
■
Tillgängligheten. Bara 13 av 46 vårdenheter erbjuder läkarbesök inom vårdgarantins sju dagar. Målet är att alla enheter ska göra detta.
■
Täckningsgraden. I genomsnitt tar enheterna inom Vårdval Halland hand om 67 procent av besöken i den öppna hälso- och sjukvården. Målet är 80 procent.
■
Läkemedel. Stora skillnader mellan vårdenheterna när det gäller kostnadseffektiv förskrivning, läkemedelsgenomgångar och deltagande i opartisk läkemedelsutbildning.
Dessutom konstateras att själva uppföljningen av Vårdval Halland måste bli betydligt bättre. Alla 46 vårdenheter måste rapportera in sina resultat komplett och i tid. Nu var det sju enheter som helt uteblev, och ett antal som inte lämnade in svaren i tid.