Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hälsotjänster ska locka lojala kunder till apoteken

Publicerad: 17 Juni 2011, 14:44

Hälsotjänster ska locka lojala kunder till apoteken

Foto: Sjuksköterskan Maria Hultqvist vaccinerar en kund på Kronans Droghandels apotek Lindhagen i Stockholm. Foto: Marcus Ericsson/Bildbyrån

Apoteken konkurrerar inte bara med varandra. Med olika tester och hälsotjänster går de allt längre in på vårdens territorium.


Förra månaden berättade Dagens Medicin och Dagens Apotek att personal vid ett av Doc Morris apotek hade använt samma lansetter till fl era personer vid blodtester. Avslöjandet väckte het debatt om hälsotjänster utanför sjukvården.

Dagens Apotek har nu talat med flera av de stora aktörerna inom branschen. En sak står klart. Utvecklingen mot fler hälsotjänster på apotek fortsätter.

Apoteket AB har flest tjänster i dag. De andra kedjorna har hittills fokuserat på att säkra driften och öppna nya apotek – men även de erbjuder vissa hälsotjänster.

På Apoteket AB erbjuds bland annat ett webbaserat sömnhjälpsprogram för 395 kronor. För drygt 1 000 kronor får kunden flera gånger träffa en hälsocoach, en specialutbildad farmaceut som ger livsstilsråd.

Hur väl lyckas hälsocoacherna med att hjälpa sina kunder?

– Det har vi inte gjort några vetenskapliga studier på, men enligt våra kundundersökningar är kunderna mycket nöjda, säger Marianne Norelius, hälsostrateg på Apoteket AB.

Det är billigare att träffa en hus läkare än att träffa era hälsocoacher. Varför ska man gå till er?

– Kunden väljer själv att komma till oss och husläkarna arbetar generellt sett inte med tjänster som coachning, säger hon.

Tjänsten med hälsocoacher var införd redan före omregleringen, så vissa hälsocoacher följde med när apotek från Apoteket AB såldes till nybildade kedjor. På Kronans Droghandel finns hälsocoacherna kvar.

Även blodtryckskontroll och mätning av kroppsfettprocent på en särskild våg är ett arv från Apoteket AB som har fått vara kvar. I egen regi har Kronans Droghandel satsat på vaccinering utförd av tillfälligt inhyrda sjuksköterskor.

– Hälsotjänsterna skapar en kundlojalitet, som ger lönsamhet på sikt, säger Andreas Rosenlund, informationsdirektör på Kronans Droghandel.

Men på Medstop och Apotek Hjärtat lades verksamheten med hälsocoacher ned.

– Vi ville inte ta över en verksamhet framtagen av en konkurrent. Vi vill bygga egna hälsotjänster, säger Annika Svedberg, farmaci- och kvalitetschef på Apotek Hjärtat.

På Medstop och Apotek Hjärtat finns i dag endast blodtrycksmätning – men det är kraftigt efterfrågat, enligt Annika Svedberg.

– Kunderna säger att det är svårt att få tid på vårdcentralen för det.

Under våren har några av Apotek Hjärtats apotek erbjudit kontroll av leverfläckar med hjälp av läkare, i ett samarbete med Carema. Tjänsten ska utvecklas mer i höst.

Varför ska apoteken erbjuda vård, det är väl sjukvårdens uppgift?

– Kunderna efterfrågar den här typen av tjänster och det är en trend i övriga världen att apotek erbjuder det. Det viktiga är att tjänsterna är kvalitetssäkrade, säger Annika Svedberg.

Apotek Hjärtat planerar nu satsningar på tjänster inom områdena hjärta och kost, där ordinarie apotekspersonal ger råd om att skydda hjärtat – och om kosttillskott.

Hur ska ni säkerställa kvaliteten på era kostråd? Är man misstänksam kan man tro att ni bara vill sälja så mycket vitaminer som möjligt?

– Vi har hög grundkompetens på våra medarbetare och vi kommer även att ge kompetensutveckling inom området. Det handlar bland annat om att beskriva de tillfällen i livet när man kan behöva ett tillskott, som vid ensidig kost, graviditet eller för att förebygga benskörhet, säger Annika Svedberg.

På Doc Morris erbjuds för närvarande inga hälsotjänster. De har tills vidare stoppats sedan incidenten med begagnade lansetter. Händelsen utreds nu av Socialstyrelsen.

– Vi avvaktar deras utredning innan vi fattar beslut om att eventuellt börja med hälsotester igen, säger Mads Haaland-Paulsen, vd på Doc Morris.

Annika Lund 073-983 76 97
annika.lund.frilans@gmail.com

Relaterat material

Svårt hålla koll på antal tjänster

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev