Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hälsotjänsterna blir fler och fler

Publicerad: 2 december 2015, 10:24

Apoteken erbjuder i dag en uppsjö av hälsotjänster. Och de vill utöka. Men från läkarhåll finns en viss skepsis.


Länk till innehåll
Länk till innehåll

Antalet tjänster på apoteken har på senare år blivit fler. Enligt Robert Svanström, chefsapotekare vid Sveriges Apoteksförening, kommer den utvecklingen att fortsätta.

– Apoteken har hög tillgänglighet och kunden får tillgång till kvalificerad personal utan att behöva boka tid. I det finns en möjlighet att hjälpa stora patientgrupper, säger han.

23 olika tjänster som är mer eller mindre hälsorelaterade erbjuds på apotek. Det visar Dagens Medicins sammanställning där vi har bett apotekskedjorna om uppgifter över vilka hälsotjänster de erbjuder. Utöver dessa kan det finnas andra tjänster som erbjuds på fristående apotek.

Vissa av tjänsterna finns på kedjornas samtliga apotek, andra finns enbart på några apotek inom kedjan. Många av tjänsterna är gratis, medan andra kostar.
Emma Spak, ordförande för Läkar­förbundets råd för läkemedel, it och medicinteknik, betonar vikten av att apotekens hälsotjänster utformas i samråd med sjukvården.

– Vi får ofta höra att tjänsterna är till för att avlasta sjukvården. Då är det viktigt att de tas fram i samråd med vården, säger hon.

Hon konstaterar att det ligger inom ramen för apotekens uppdrag att ge rådgivning.

– Apoteken ska ge rådgivning om hur patienten ska ta sina läkemedel på rätt sätt eller om någon till exempel kommer till apoteket med värk och vill köpa receptfria läkemedel. Utvecklas den rådgivningen så att apoteken tar en större del i att hjälpa patienter ta läkemedel på rätt sätt är det bara positivt.

För tjänster som normalt utförs inom sjukvården anser hon att det är mer komplicerat.

– Vad gäller blodtryck och annat som normalt sker inom vården är det väldigt viktigt med dokumentation och ansvar. Om apoteket till exempel utför en födelsemärkeskontroll är det då apoteket som ger beskedet om en misstänkt cancer och lotsar patienten vidare? Jag tror att det är viktigt att fundera över varför tjänsterna utvecklas och för vem.

Apoteket AB var tidigt ute med hälsotjänster och är den kedja som har flest sådana tjänster enligt ­Dagens Medicins sammanställning.

– Vi ser att det finns ett ökande behov hos kunder som på ett enkelt sätt vill ha koll på sin hälsa. Ett av skälen till efterfrågan är att hälso- och sjukvården har svårt att möta behoven hos människor som inte har direkta symtom, men vill ha koll, säger Marianne Norelius, hälsostrateg vid Apoteket AB.
Hon anser, liksom Emma Spak, att det är en fördel om tjänsterna kan utveckas i samråd med sjukvården.

– Många gånger utvecklar vi tjänsterna tillsammans med vårdprofessionen. Lokala kontakter mellan våra apotek och vårdcentralerna är grundläggande för att skapa tillit till det vi erbjuder, säger hon.

Relaterat material

Daglig kontroll av hudfläckar

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev