Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Han håller koll på företagens övertramp

Publicerad: 19 maj 2014, 05:00

Informationsgranskningsmannen, IGM, har blivit två. Dagens Medicin talade med Lars Rönnbäck som förstärkt granskningen av läkemedelsreklamen sedan i höstas.


Varje månad presenterar Informationsgranskningsmannen rapporter om hur läkemedelsföretagen sköter sin marknadsföring. Tidigare sköttes alla ärenden av läkaren Göran Wennersten, men sedan september i år får han hjälp av apotekaren Lars Rönnbäck.

Två dagar i veckan arbetar Lars Rönnbäck med att granska annonser och annan marknadsföring som ”IGM allmänhet” och resten av arbetstiden är han hos Apoteket AB där han jobbar med läkemedels- och apoteksstrategiska frågor.

Innan han 1999 kom till Apoteket AB arbetade han 20 år inom läkmedelsindustrin.

– Där jobbade jag med marknadsföring så jag vet vad det innebär att göra annonser och kampanjer. Men när jag lämnade industrin fanns inte sociala medier på samma sätt som nu så marknadsföringen har förändrats oerhört mycket sedan dess.

Hur fördelar du och Göran Wennersten arbetet?

– Han sköter marknadsföring som riktar sig till professionen och jag sköter marknadsföring som vänder sig till allmänheten.

Hur samarbetar ni?

– Bra! Han har lång erfarenhet och stor kunskap både som läkare och som IGM och ibland rådfrågar jag honom, men vi jobbar inte tillsammans med specifika ärenden utan de sköter vi var och en för sig.

Vilken är den vanligaste missen som läkemedelsföretag gör när de marknadsför läkemedel mot allmänheten?

– Ett exempel som är relativt vanligt är att de missar kravet på minimiinformation. Jag tror att det oftast rör sig om rena misstag. Det ska till exempel finnas en hänvisning till bipacksedeln och det ska finnas varningsföreskrifter i annonserna. Det ska också finnas information om avsändaren med kontaktuppgifter så att man kan få tag i företaget.

De bötesbelopp som ni utdömer ligger ofta mellan 90 000 och 150 000 kronor. Det måste vara rätt små belopp för läkemedelsföretagen?

– För ett mindre företag som får ett bötesbelopp på 90 000 kronor är det nog kännbart.

Men för de större företagen? Man skulle kunna tänka sig att de är beredda på att ta en avgift för att marknadsföra sig som de vill?

– Jag har svårt att tro att de medvetet spekulerar i att göra fel och sedan betala avgiften. Min upplevelse är att företagen är väldigt angelägna om att göra rätt och att följa de etiska regelverken.

IGM utses och finansieras av Läkemedelsindustriföreningen. Kan du tycka att det är problematiskt?

– Nej, det tycker jag inte. Vi är utsedda av Lif, men vi arbetar helt fristående och självständigt och Lif har ingen inverkan på vårt arbete. Vi sitter inte heller hos Lif utan jobbar med detta från våra respektive hem.

Men är det rimligt att läkemedelsindustrin ska granska sig själv?

– Jag tycker att det är en styrka att branschen väljer att ha ett system för egenkontroll. Det finns ju också andra möjligheter om man vill anmäla läkemedelsreklam. Det går att vända sig till marknadsdomstolen och det går också att anmäla till Läkemedelsverket.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev