Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Han ska utreda hanteringen av klagomål

Publicerad: 24 juni 2014, 10:45

Anders Printz har utsetts som särskild utredare i utredningen om hur patienters klagomål mot hälso- och sjukvården ska hanteras.


Handläggningen av de klagomål från patienter som kommer in till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, har länge haft problem med långa handläggningstider, och olika förslag har gjorts om hur situationen skulle kunna förbättras.  Den 12 juni beslutade regeringen om ett kommittédirektiv där en särskild utredare ska syna den nuvarande hanteringen av klagomålen mot hälso- och sjukvården.

Anders Printz, samordnare för statens insatser inom psykisk ohälsa, är den som nu fått uppdraget. Han ska ta fram en modell för hur klagomålen ska hanteras. Modellen har två syften. Det ena är att patienter ska kunna få svar på sina klagomål på rätt sätt och från rätt institution, och det andra är att patienters erfarenheter och klagomål i högre grad ska börja användas för att utveckla och förbättra kvaliteten på vården.

– Vi ska titta på arbetsfördelningen och se över vilken institution som ska ta hand om vilket klagomål, och hur de olika institutionerna ska samarbeta, säger Anders Printz till Dagens Medicin.

Anders Printz har erfarenhet av att jobba med frågor som har med patienters rätt och ställning att göra. Han tror att det bland annat är därför han blivit utsedd till utredare, ett uppdrag han ser fram emot.

– Det ska bli spännande och intressant att arbeta med det här, säger han.

Utredningen förväntas komma i gång i augusti.

Relaterat material

Ivo börjar få ordning på klagomålen

Statskontoret vill flytta patientklagomål

Ris och ros för nytt förslag

Utredare ska syna hantering av klagomål

ELSA TORELL

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev