Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Han slår ett slag för god försäljning

Publicerad: 29 april 2013, 05:00

Kronans Droghandels försäljningsdirektör Conny Mathiesen har ett VM-guld i ju-jutsu i bagaget. Förra månaden fick han en ny fin titel.


Minst en gång i veckan är Kronans Droghandels försäljningsdirektör på apotek. Hans mål är att ha besökt alla som ingår i kedjan. Det är rätt många och snart blir de än fler då Kronans Droghandel ska gå ihop med Medstop. Tillsammans har de 290 apotek.

– Jag kanske har varit på 150 än så länge, säger Conny Mathiesen.

Som försäljningsdirektör är han chef för tio regionchefer som apotekscheferna i sin tur svarar till, men han vill ändå ut på apoteken så mycket som möjligt.

– När jag är på ett apotek hör jag hur de anställda mår, om varor finns hemma och hur försäljningen går. Jag tittar hur det ser ut i apoteket och fotar för att ta med mig och fundera på om något kan bli bättre. Ibland hoppar jag själv in och jobbar, säger Conny ­Mathiesen som är sjuksköterska i grunden och därför kan jobba i egenvården.

Som ung kretsade mycket kring idrott för Conny Mathiesen. Han tävlade i både karate och ju-jutsu som han tog VM-guld i 1994.

Han valde att utbilda sig till sjuksköterska och jobbade som det på akutmottagning, operationsavdelning och i ambulans. 1995 tackade han ja till ett chefsjobb på smärtkliniken Kronan. Samtidigt läste han en utbildning i marknadsekonomi. Sedan dess har han haft en rad höga chefspositioner. På Karolinska universitetssjukhuset ledde han integrationskontoret för sammanslagningen av Karolinska sjukhuset i Solna och Huddinge sjukhus. Han har också varit vd för det konkurshotade företaget Stockholm Omsorg och vände där ekonomiskt obestånd till vinst. Han säger att han gillar att jobba i förändring. Därför borde läget just nu passa honom bra då Kronans Droghandel och Medstop snart går ihop.

Förra månaden blev Conny Mathiesen vald till årets apoteksprofil av nyhetsbrevet Apoteksmarknadens läsare.

– Jag ser det som ett erkännande för alla oss som jobbar på kedjan.

När han är ute på apoteken och själv arbetar är målet att vara en förebild för god försäljning.

Hur är en sådan?

– Väldigt inlyssnande och förstår kundens behov.

Hur ser du på kritiken att för mycket i dag handlar om försäljning?

– Jag förstår att den finns. En tydlig skillnad mot när det var monopol är att nu måste apoteken göra ett bra jobb för att kunderna ska komma tillbaka till just den egna kedjan. Jag tror att det kan bli positivt också, att det finns en stolthet över att vara lönsamma eftersom jag tror att alla människor vill känna att de bidrar.

– Det handlar om vad sälj är. Vilken verksamhet tar inte betalt för vad den levererar? Våra anställda har hög kompetens och många av våra kunder har valt apotek före vanliga affärer just för att få en god rådgivning, säger han.

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News