Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Handdator underlättar för hemtjänst

Publicerad: 24 maj 2006, 13:42

Sjukvård och omsorg som bedrivs i hemmet har mycket att vinna på att utnyttja it. I Hudiksvall har hemtjänsten testat att arbeta med handdatorer med all information samlad om patienten.


För Ingela Möller på hemtjänsten i Hudiksvall har projektet som kallas Old@home betytt mycket.

- Det har underlättat mitt arbete att ha all information om en patient i handdatorn. Annars ska jag hålla uppgifter om tio personer i huvudet när jag går från kontoret på morgonen, säger hon.

Projektet har genomförts i ett område i Hudiksvall, Håsta, och har omfattat 40 patienter. Tanken har varit att knyta ihop alla vårdgivare som är inblandade i vården av de äldre.

Journaluppgifter från olika digitala journalsystem har sammanställts så att primärvårdsläkare, distriktssköterskor och personalen på hemtjänsten har kunnat läsa varandras noteringar samt kunnat skriva anteckningar hemma hos de äldre med hjälp av mobil teknik. Dessutom har patienterna själva och deras anhöriga fått ta del av vissa uppgifter genom att gå in på en speciell webbportal - vårdtagarportalen.

- Men där såg de inte alla medicinska anteckningar. Över huvud taget anpassade vi informationen till vad de olika grupperna behövde se i sina olika roller, berättar projektledare Sabine Koch, docent i medicinsk informatik vid Uppsala universitet.

Förutom journaluppgifter har en sammanställd vårdplan och läkemedelslista också legat inne i systemet, liksom enkla, praktiska saker som portkod och telefonnummer till anhöriga. Hemtjänstpersonalen har sedan kunnat få fram informationen på handdatorer som de har haft med sig hem till patienterna. Att ha tillgång till läkemedelslistan har särskilt underlättat deras arbete.

- Den ska ligga hemma hos patienterna, men ibland är den försvunnen. Därför var det en stor trygghet för personalen att ha informationen om vilka mediciner som ska tas och när de ska tas i handdatorn. Även anhöriga såg listan och det var skönt för dem att kunna få en förklaring till varför läkaren hade ordinerat vissa mediciner, säger Sabine Koch.

Hemtjänstens vårdplan ligger i vanliga fall inne i en pärm på kontoret. Distriktssköterskans vårdplan hade hemtjänsten inte tillgång till tidigare. Nu finns båda delarna sammanställd i personalens handdatorer.

- Det var väldigt praktiskt för då kunde jag enkelt bocka av att jag hade uppfyllt något i vårdplanen direkt när jag hade gjort det i stället för att vänta tills jag kom tillbaka till kontoret. Det kan annars vara svårt att komma ihåg när man besöker tio olika personer, säger Ingela Möller som arbetar vid hemtjänsten i Håsta.

- Det är samma sak när jag går ut och jobbar på morgonen, då ska jag hålla i huvudet vad jag har läst om de olika patienterna i pärmen på kontoret. När jag har hunnit med några stycken är det lätt hänt att jag börja blanda ihop dem. Då var det mycket enklare att snabbt kunna ta fram alla fakta om en person på handdatorn när jag kom hem till honom eller henne, och sedan kunde jag släppa personen i fråga när jag gick därifrån, fortsätter hon.

Hemtjänstpersonalen hade hela tiden möjlighet att lägga in ny information om patienterna i systemet.

- Det kunde vara alltifrån till att jag hade beställt blöjor till att jag hade kallat på distriktssköterskan för att patienten hade ont någonstans. Det var också väldigt bra att jag kunde se på datorn om distriktssköterskan hade varit på hembesök och vad hon hade gjort, fortsätter Ingela Möller.

De två distriktssköterskorna som ingick i projektet hade varsin bärbar pc där de kunde lägga in information och få fram fakta om patienterna.

- Distriktssköterskorna är länken mellan läkarna och hemtjänstpersonalen, därför är det viktigt att sköterskornas anteckningar är lätt tillgängliga, säger Sabine Koch.

Tre primärvårdsläkare var inblandade i processen att utveckla systemet. De fick specificera vilken information de behövde och hur de ville arbeta. Men under de fem månaderna som arbetssättet testades kom de sällan i kontakt med patienterna. För hemtjänstpersonalen och distriktssköterskorna märktes däremot stor skillnad. Tre personer från hemtjänsten var med under utvecklingen och ytterligare elva deltog i testerna.

- Det var bra att vi på hemtjänsten fick vara med och utforma systemet. Det var nog därför som det kändes som att det var anpassat till våra behov, säger Ingela Möller.

Nu hoppas hon på en fortsättning. I förlängningen finns även planer på att utöka systemet till att innefatta hela Hudiksvalls kommun. Old@home provas nu också med personal från Tierps kommun.

- Att använda teknik för att underlätta vården ligger i tiden. Men det är viktigt att inlemma personalen på ett tidigt stadium så att man hittar lösningar som stödjer verksamheten och inte stör den genom att vara alltför komplicerade, avslutar Sabine Koch.

Ann-Katrin Öhman

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev