Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Här klickar patienter med sjuksköterskor

Publicerad: 18 September 2020, 13:00

Bild 1/5  

På ett barnkalas för sex år sedan fick en sjuksköterska inom ASIH idén till det som i dag är det digitala dokumentationsverktyget Stelpa. Det senaste året har 45 000 journalanteckningar gjorts i verktyget.


Ämnen i artikeln:

Aleris

Stelpa står för smart teknik lyfter patientarbetet. Det är ett slags digitalt kollegieblock i app-format där patient och läkare eller sjuksköterska tillsammans skriver i journalen. Sjukvården spar tid medan patienterna blir delaktiga i vården.

– Patienterna vet vad som skrivs i deras journal för vi sitter tillsammans och fyller i. Det enda som behövs är en Ipad som vi kan ha med oss på avdelningar eller hem till patienten. Appen synkroniserar med Take Care, patienten säger var och hur den har ont och det förs in direkt i journalen i stället för att jag i efterhand ska tolka vad som sagts, säger sjuksköterskan Linda Vogt, som är kvinnan bakom Stelpa och projektledare för implementeringen hos Aleris närsjukvård.

När Dagens Medicin skrev om Stelpa för första gången för fyra år sedan var det Praktikertjänst som nämndes i texten. Efter det har Aleris köpt Proliva AB, där Praktikertjänsts närsjukvårdsverksamhet med Stelpa ingick. Men fortfarande är det Linda Vogt som driver arbetet.

Idén fick hon på ett barnkalas år 2014 när hon träffade vd:n för ett appföretag.

– Han berättade om olika plattformar och it-system. Jag gick hem och funderade om vi i vården kunde använda det här. Man hade sagt på jobbet att man tänkte börja ta med datorer ut i vården. Det var så det började, säger Linda Vogt.

Nu har Stelpa 700 aktiva användare och under det senaste året har 45 000 journalanteckningar gjorts. Det används i dag på ASIH-enheter, palliativa avdelningar och vissa rehabenheter inom Aleris Närsjukvård, Capio och Stockholms sjukhem.

En av dem som använder appen till vardags är Jenny Gustafsson, sjuksköterska på Aleris Handengeriatriken i Stockholm.

– Vi använder det främst vid inskrivningar. Jag har alltid använt Stelpa, men jag minns under min utbildning till sjuksköterska när man hade praktik och ofta satt med papper och gjorde anteckningar. När man sedan väl satt vid datorn kunde det bli så att man knappt såg vad man hade skrivit. Man fick gissa och gå in till patienten igen. Nu skickar man allt från paddan till journal-systemet. Det är ingen kluddig handstil som inte går att tyda, säger Jenny Gustafsson.

En ny version av appen är på gång med automatiserade vårdprocesser samt egna vyer för patienter respektive ledningar på avdelningar.

– Patienter kommer att kunna se vad som händer under dagen, ”klockan 14 ska jag till röntgen”. Vårdpersonalen har sin vy med vad som ska göras och ledningen får en sammanställande vy där det går att se exempelvis när och var flaskhalsar uppstår i vårdprocessen så att man kan åtgärda, berättar Linda Vogt.

Hon var nyligen en av tre finalister när e-hälsomässan Vitalas delade ut ett stipendium som uppmärksammar digitala initiativ som skapar nytta för individ, verksamhet eller samhälle. Även om hon inte vann, så är hon nöjd med finalplatsen.

– Jag tänker att nomineringen kan hjälpa oss alla framåt med digitaliseringen av vården, så det är jätteroligt, säger Linda Vogt.

Stelpa

Appen innehåller olika mallar och formulär där patienten svarar på frågor. Till exempel var det gör ont och om smärtan ärmolande eller huggande.Om patienten inte klarar av det kan personalen intervjua och fylla isvaren i appen tillsammans med patienten.När svaren är ifyllda flyttas texten enkelt in i journalsystemet Take Care.Källa: Aleris.

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Aleris

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev