Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hela vårdkedjan sys ihop

Publicerad: 9 mars 2006, 10:15

Det har gått ett halvår sedan S:t Eriks ögonsjukhus drog igång projektet Remissluss, Rems. Med en finansiering på 5,6 miljoner kronor från Vinnova och Stockholm läns landsting inför sjukhuset en integrerad remisshantering för hela vårdkedjan.


Ämnen i artikeln:

S:t Eriks ögonsjukhusStockholms läns landsting

- Vi ska ge patienterna vård snabbare. Tanken är att remisshanteringen ska äga rum på ett säkrare och effektivare sätt, säger Harald Abelin, tidigare vd på S:t Eriks ögonsjukhus. Nyligen utsågs han till vd för Folktandvården.

Följden ska bli bättre slussning av patienter till rätt specialister, effektivare information och mindre pappershantering.

- Målet är att integrera hela remissprocessen, från primärvård till specialistbehandling. Vi vill åstadkomma en kvalitetsförbättring av remisser och remissinnehåll så att det blir lättare att använda resurser, fortsätter han.

Dynamisk remiss  Tanken är att få fram en dynamisk remiss, där det beroende på vilka uppgifter primärvården matar in ställs följdfrågor som skapar underlag för att hitta rätt specialister. Systemet medför en kontinuerlig utveckling av remissen, enligt Harald Abelin.

Remissystemet kommer på sikt att byggas ihop med Stockholms läns landstings stora it-projekt GVD, Gemensam vårddokumentation,vars syfte är att skapa elektroniska journaler. Visionen där är "en patient - en journal". Systemen ska på sikt integreras.

- Rems blir till en början ett separat system som anpassas för att kunna integreras ovanpå GVD. Följden blir att man får tillgång till all nödvändig information för remissbokning samt att hitta rätt specialister, säger Harald Abelin.

På vilket sätt ger det snabbare vård?  - Specialisterna kan utnyttjas bättre eftersom det blir enklare att få rätt remiss till rätt person. I dag får vi in många remisser som innehåller för lite information för att ge vård snabbt.

Felen och eftersläpningarna blir kostsamma när patienten skickas till fel specialister eller får vänta.

- I dag finns inte tillräcklig information för att veta vad det är för fel. Det nya systemet ställer en rad frågor till den som skapar remissen, så att det blir en mer komplett bild av patientens problem. På sikt ska patienten kunna gå in i Vårdguiden för att se var remissen finns och följa status, säger Harald Abelin.

På S:t Eriks ögonsjukhus finns redan ett system som heter Eye Contact, för samarbete och remissbokningar mellan S:t Erik och privata ögonläkarmottagningar. Tanken är att Eye Contact ska byggas ihop med det nya systemet, där Rems blir ett it-stöd för hela remissprocessen från att skriva till att distribuera, bevaka och remittera vidare till att besvara remisser.

- Hela lösningen bygger på öppna standarder och öppen källkod, som J2ee, JBoss och MySQL. Användarna når systemet via krypterade webbsidor, vilket gör det enkelt och säkert för nya privatläkare och remittenter att ansluta sig till samarbetet. Idén är att bygga en tjänsteorienterad arkitektur, där tjänsterna definieras både utifrån tekniskt perspektiv och ur verksamhetens synvinkel samtidigt, säger Christer Domeij, vd på Oopix, som utvecklar systemet.

Fler får ansluta sig  Systemet ska möjliggöra en hög grad av dynamik. Tanken är att specialisterna själva ska kunna ändra frågeställningar och aktuell information kring ögonrelaterade symtom, till exempel vid epidemier.

- Vi bygger ut och testar nya funktioner i liten skala och avser sedan att låta fler sjukhus, vårdcentraler och optiker ansluta sig i sin egen takt. Någon snabb och stor utrullning är inte planerad. På det sättet är det enklare att utveckla programmet efter användarnas behov, säger Gunnar Appehl, projektledare på Oopix.

Martin Wallström

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev