Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hennes myndighet får ärva flera tusen ärenden

Publicerad: 5 december 2012, 07:00

De långa handläggningstiderna är en enorm utmaning, enligt Gunilla Hulth-Backlund, blivande generaldirektör.

Foto: Marcus Ericsson/Bildbyrån

Inspektionen för vård och omsorgs tillträdande generaldirektör ­Gunilla Hulth-Backlund ser handläggningen av klagomål som jätteproblem – som hon inte vet hur hon ska kunna lösa.


– Det är klart att jag helst skulle vilja ha noll i balans, säger Gunilla Hulth-Backlund om det faktum att hennes nystartade myndighet förmodligen kommer att ärva en stor hög med flera tusen klagomålsärenden.

Klagomål är i sig inte någonting negativt då de tillför kunskap till tillsynen, förklarar hon vidare, men hymlar samtidigt inte om att de långa handläggningstiderna är ett problem.

– Ja, det är ett jätteproblem och en enorm utmaning. Vi måste korta handläggningstiderna men exakt hur det ska gå till vet jag inte.

Några beslut om hur handläggningen ska förändras är dock redan fattade.

Hanteringen av klagomål på Inspektionen för vård och omsorg kommer att vara uppdelad på regioner till skillnad från i dag när de till stor del handläggs centralt på Socialstyrelsen. Det innebär att från den 1 juni 2013 ska nya ärenden handläggas ute i landet medan den nya myndighetens anställda i Stockholm ska beta av de äldre. Och Gunilla Hulth-Backlund är optimistisk.

– Då vi är en ny myndighet med ett fokuserat uppdrag, enklare organisation och kortare besluts­vägar tror jag också att vi har bättre förutsättningar.

Men, förklarar hon, trots att Inspektionen för vård och omsorg kommer att ha mer utrymme för nyanställningar kommer det inte nödvändigtvis att innebära att de omkring 50 personer som i dag arbetar med enskildas klagomål kommer att bli fler.

– Om det är för få kan jag i dagsläget inte uttala mig om.

Jens Krey

Teamledare – nyheter

jens.krey@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev