Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hjärtat vill bygga det moderna hälsoföretaget

Publicerad: 9 November 2015, 11:16

Anders Nyberg, vd för Apotek Hjärtat.

Foto: Marcus Ericsson/Bildbyrån

I Apotek Hjärtats framtida apotek erbjuds fler tjänster och det digitala tar en större plats.


Målet för Apotek Hjärtat är att bli ett modernt hälsoföretag.

– Kunderna ska inte bara komma till apoteket när de är sjuka utan de ska komma av flera anledningar. Inte minst för att få tips och råd om hur de ska förbli friska, sade Anders Nyberg, vd för Apotek Hjärtat, när han talade på temat framtidens apotek på Läkemedelskongressen som pågår i Stockholm.

Han betonade också att Apotek Hjärtat arbetar mycket med tjänster på apoteken. Ett exempel är kontroller för födelsemärken som redan erbjuds på 30 av kedjans apotek och nu ska rullas ut på ytterligare 20. Enligt Anders Nyberg är det ett sätt att öka tillgängligheten då patienter kan uppleva det krångligt att boka tid inom sjukvården.

Kedjan utökar också sitt samarbete med Minutkliniken som erbjuder enklare sjukvård.

Dagens Apotek har flera gånger skrivit om hur webben blir allt viktigare för apoteken och det var även något som Anders Nyberg talade om.

– Vi kan inte bara lägga det här åt sidan och tro att det blåser över. Alla aktörer funderar på hur de ska förhålla sig till den digitala utvecklingen, sade han och betonade att Apotek Hjärtats inställning är att bejaka den utvecklingen.

På sikt tror han att den ökade e-handeln kommer att leda till att färre nya handelsplatser öppnar.

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev