Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hjärtats recept för stressfritt ledarskap

Publicerad: 11 april 2016, 06:55

Apotek Hjärtats hr-chef Camilla Ås till vänster och apotekschef Marianne Jansson till höger.

Foto: Apotek Hjärtat

Bristen på duktiga farmaceuter gör att apoteken får slita för att vara en attraktiv arbetsgivare. Att få personalen att trivas på jobbet är extra viktigt när det råder huggsexa om kompetensen.


Ämnen i artikeln:

Apotek Hjärtat

Som Dagens Apotek tidigare rapporterat sätter bristen på farmaceuter käppar i hjulen för Apoteas tillväxt. Samtidigt gick Apoteksgruppen nyligen ut och meddelade att den dubblar antalet praktikplatser till hösten med mål att de blivande farmaceuterna ska välja kedjan som arbetsgivare.

Apotek Hjärtat har hittat sin modell för att både rekrytera nya medarbetare och behålla dem som redan är anställda.

– Det är viktigt att vara en arbetsplats där medarbetarna mår bra, då lyckas man som arbetsgivare, säger Marianne Jansson, som är apotekschef på två apotek hos Hjärtat i Norrköping, till Dagens Apotek.

Hennes bästa framgångsrecept efter 25 år i branschen är att skapa delaktighet; att försöka att involvera så många medarbetare som möjligt i så många saker som möjligt.

– Mitt mål är att alla ska veta vad allting är. Jag vill att det ska vara enkelt, till exempel med tydliga pärmar, så att de inte ska behöva gå och vänta på mig om jag är borta, säger Marianne Jansson.

Hon försöker motverka onödig stress både för sig själv och övrig personal genom att jobba mycket med deadlines. Tydliga datum för när något ska vara klart underlättar planeringen och hindrar att saker faller mellan stolarna.

– Om någon blir sjuk så blir man inte så stressad om man måste omprioritera. Ska något vara klart på onsdag så sätter jag mig med det veckan innan så slipper jag stressen, säger Marianne Jansson.

Är det stressigt att chefa på apotek?

– Nej, för min del är det inte stressigt. Men jag vet att det finns kollegor som är stressade. Jag sitter inte och jobbar på kvällarna, jag hinner med mitt jobb på dagtid, säger Marianne Jansson.

En stor dos ödmjukhet underlättar i ledarskapet, enligt henne. Alla gör fel ibland, även chefen, och då är det bättre att bjuda på sina misstag än att försöka sopa dem under mattan.

– Man lär sig av felen. Gör jag något fel är det jag som får kompensera kollegorna, exempelvis genom att baka fikabröd, säger Marianne Jansson.

På Apotek Hjärtat centralt arbetas det också med att ta hand om medarbetarna. Både när det gäller nyanställda och att stödja dem som vill vidare i karriären inom kedjan.

– Vi jobbar med personliga utvecklings- och karriärplaner, om det är någon som vill röra på sig eller utveckla sig på olika sätt. Då har vi stor möjlighet eftersom vi har så många apotek runt om i landet, säger hr-chef Camilla Ås.

För nyanställda finns det introduktionsutbildningar som syftar till att stärka dem i sin yrkesroll och göra att de känner sig säkra i arbetet. Dessutom ska alla ha en handledare som kan stötta lite extra i början.

– Vi tycker att det är väldigt viktigt att man har någon som man kan vända sig till, det kan vara apotekschefen eller en farmaceut- eller apoteksteknikerkollega, säger Camilla Ås.

Vilken är den viktigaste plattformen för rekrytering?

– En viktig fråga för vår del är att behålla dem som gör praktik på våra apotek och att vi kan erbjuda dem en anställning, säger Camilla Ås.

Relaterat material

Personalbrist hindrar Apotea

Apoteksgruppen dubblar praktikplatserna

Hjärtat redo för hårdare arbetsmiljöregler

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Apotek Hjärtat

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev