Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hundratals hör av sig om apotek

Publicerad: 4 september 2013, 11:10

Förra året hörde 770 personer av sig till Läkemedelsverket med klagomål eller frågor om apoteken. Vissa klagomål tar myndigheten särskilt allvarligt på.


En del av de hundratals personer som hör av sig är förskrivare som har frågor av rent praktisk natur. Men många privatpersoner ringer också till myndigheten för att säga sin åsikt.

– Det är inte alls ovanligt att vi sitter i telefon med en jättearg privatperson som är mycket upprörd över något som hänt på ett apotek, berättade Anna Beckman Gyllenstrand, läkemedelsinspektör på Läkemedelsverket, under ett seminarium på mässan Apotek & Egenvård i dag, onsdag.

Vad det är allmänheten retar sig på varierar. Vissa tycker att apotekspersonalen kan för lite om vitaminer, andra klagar på att de inte fått sitt läkemedel direkt. I en del fall tycker kunderna helt enkelt att de inte fått tillräckligt bra hjälp på apoteket.

– När det gäller service på apotek är inte det reglerat i lag. Då får man bara säga att det är jättetråkigt att du känner att du känner dig dåligt bemött, men vi kan inte kräva av apoteken att de är snälla, sade Anna Beckman Gyllenstrand.

Andra ärenden går inte att avsluta lika snabbt. Vid ett tillfälle berättade till exempel en apotekskund att apoteket vägrat beställa ett läkemedel, ända tills kunden hotade att byta apotek.

– Det ser vi jätteallvarligt på, för det betyder att man inte uppfyller tillhandahållandeskyldigheten. Sådana fall kan vi alltid gå vidare med, sade Anna Beckman Gyllenstrand.

Apoteken ska också själva anmäla vissa händelser till Läkemedelsverket. I de fallen tittar myndigheten särskilt nog på hur apoteket självt har utrett vad som hänt.

– Man måste ta reda på varför det gick snett – varför hade beställningen inte kommit APL tillhanda, varför expedierades läkemedlet med fel etikett. Och sedan måste man göra något åt det. Här är vi lite jobbiga, tror jag många tycker.

Läkemedelsverket gör också egna inspektioner på apoteken. Under 2011 och 2012 fick 132 öppenvårdsapotek besök. Vid de 63 inspektioner som genomfördes 2011 noterades 623 avvikelser, varav 12 större. Året därpå hittade inspektörerna 758 avvikelser vid de 69 besöken, varav 26 större.

Men egentligen säger inte antalet avvikelser i sig så mycket, tycker Anna Beckman Gyllenstrand. Ett apotek kan ha varit dåligt på att dokumentera hur inventeringen av narkotika ska genomföras, medan ett annat kan ha ett stort svinn av narkotika.

– Narkotika får inte försvinna och det får inte finnas möjlighet att narkotika kan försvinna. Där har vi nolltolerans, det måste hanteras superkorrekt, sade Anna Beckman Gyllenstrand.

Oftast är det dock inte problem av den kalibern som gör att apotek får anmärkningar.

– Jag tror att jag bara har varit på ett enda apotek där det inte var en enda avvikelse när det gäller temperaturer och kylskåp, det verkar väldigt svårt.

Om ett apotek missköter sig allvarligt kan Läkemedelsverket hota med vite, om inte apoteket skärper sig, eller i sista hand dra in apotekstillståndet. Det har dock aldrig behövt ske.

– Alla apotek har rättat till sig. Det är roligt att alla apotek har haft en vilja att lösa problemen så att det blir bra, sade Anna Beckman Gyllenstrand.

LINA ÖSTERBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev