Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Inera: ”Det här får absolut inte hända”

Publicerad: 18 februari 2019, 15:51

”Förfärligt. Det här är sådant som absolut inte får hända”. Så kommenterar Ineras vd Johan Assarsson uppgifterna om att miljontals vårdsamtal funnits tillgängliga på nätet.


Ämnen i artikeln:

Inera

Inera som bolag har inga avtal med Medhelp eller dess underleverantör. Däremot tillhandahåller de telefonnumret 1177 och det rådgivningsstöd som även Medhelp använder sig av. Därför kan inte Johan Assarsson kommentera i detalj vad som hänt när 2,7 miljoner samtal med patientuppgifter funnits tillgängliga på nätet.

– Vi har inte den relationen med Medhelp. Vi har ingen insikt i vad som hänt.

Istället är avtalen skrivna mellan respektive region och Medhelp, men uppgifterna om de läckta samtalen har fått Inera att dra i gång sin krisplan och Johan Assarsson säger att det handlar om hela trovärdigheten i 1177 Vårdguiden.

– Det är fruktansvärt. Vi jobbar ständigt med att sådant här inte ska hända och ändå händer det. Sådant här brukar säkras via avtal.

Inera arbetar för fullt med att försöka få en överblick av situationen och också om någon fått tillgång till samtalen medan uppgifterna var öppna. De har redan fått samtal från oroliga människor som undrar om det går att lita på 1177.

– Som jag förstår det är hålet tilltäppt nu. Men det är en tankeställare.

Om jag ställer samma fråga, går det att lita på 1177?
– Jag utgår från att det är en tillförlitlig tjänst.

Relaterat material

Miljontals samtal till 1177 tillgängliga på nätet

Datainspektionen: Ansvaret är regionernas

”Ett väldigt tydligt integritetshaveri”

Ämnen i artikeln:

Inera

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev