Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Inflytande inte någon självklar fördel för nya franchisetagare"

Publicerad: 26 maj 2010, 12:19

Anders Svensson, vd för branschföreningen Svensk Franchise, anser att de franchiselika affärsmodellerna hos Apoteksgruppen, Boots/Farmacevtföretagarna och Apoteket AB är svårbedömda. Inflytande över centralorganisationen behöver inte vara någon fördel, menar han.


Tre franchise- eller franchiseliknande affärsmodeller är på väg i Apotekssverige.

I juni börjar entreprenörer ta över enskilda apotek inom ramen för Apoteksgruppen, och Apoteket AB planerar att öppna sitt första renodlat franchisedrivna apotek i sommar.

Farmacevtföretagarna och Alliance Boots ligger fortfarande i förhandlingar och tidsplanen för deras sannolika samarbete är mer oklar.

Apoteksgruppen och Apoteket AB är statliga bolag, medan Farmacevtföretagarna och Alliance Boots är privata. Det framhåller de sistnämnda som en fördel för franchise­tagarna. Men Anders Svensson, vd för branschföreningen Svensk Franchise, håller inte med:

– Den slutsatsen kan man inte dra. Det viktiga är hur konceptet fungerar, inte om det är statligt ­eller privat.

Entreprenörer inom Farmacevtföretagarna kommer att få visst inflytande över apotekskedjans centrala funktioner. Det antas dock inte inte i samma utsträckning gälla företagarna inom Apoteket AB eller Apoteksgruppen.

– Ett inflytande kan vara bra för den som vill förändra något. Men det kan vara en belastning för den som egentligen inte vill jobba själv med exempelvis utvecklingen av varumärket. Det gäller många franchisetagare – hela affärs­modellen är att hyra ett varumärke ­istället för att utveckla ett eget, säger ­Anders Svensson.

Apoteksgruppen kommer att ta ­3,9 procent av omsättningen i ­avgift av de allra flesta företagarna. Hur mycket Apoteket AB tar är hemligt och Farmacevtföretagarna och Alliance Boots har ännu inte bestämt sig.

Enligt Anders Svensson går det dock inte att stirra sig blind på ­avgiftens storlek.

– Om en franchisegivare tar ut en hög avgift, men erbjuder så mycket tjänster och service att franchisegivaren tjänar mer pengar, ja, då innebär den högre avgiften ändå en vinst i slutändan.

Dagens Apotek nummer 4/10, som når prenumeranterna denna vecka, innehåller en mer utförlig genomgång av de olika affärsmodellerna.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev