Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Information om läkemedel når patienter direkt via hemsidor

Publicerad: 14 februari 2008, 14:26

Sveriges läkemedelsföretag tar ett nytt grepp. De tänker lägga ut förhandsgranskad information om sina receptbelagda läkemedel på de egna hemsidorna – information riktad direkt till patienterna.


– Vi blir först i Europa med det här, säger Läkemedelsindustriföreningens vd Richard Bergström.
Svensk lag förbjuder sedan 2006 reklam för receptbelagda läkemedel riktad till allmänheten. Lagen är ett införlivande av ett EG-direktiv som gällt sedan början av 1990-talet.

Innan den svenska lagen tillkom såg Läkemedelsindustriföreningen, Lif, till att EG-direktivet uppfylldes genom att självsanera branschen.

Lif har nu tagit ett principbeslut om att slopa den regel i branschens interna etiska regelverk som har förbjudit läkemedelsföretagen att på sina hemsidor lämna varumärkesinformation om receptbelagda läkemedel direkt till patienterna.

Lif vill ha ”god ton” i texterna
I dag kan patienter få information om sitt receptbelagda läkemedel via läkemedelsföretagets hemsida bara genom att klicka på rutan ”För hälso- och sjukvården”.

– Vi tycker att den praxisen är förlegad. Vi tycker att det är rakare att öppet tala om att den här informationen vänder sig direkt till patienterna. Men då ska det vara information som patienterna verkligen förstår - informationen ska vara av hög klass och ha en god ton, kanske ha lite trevlig grafik och kunna innehålla en motiverande text, säger Richard Bergström.

För att säkra textens kvalitet tänker Lif i egen regi förhandsgranska all sådan information.

Organisationen hävdar att materialet ska klassas som just information och inte reklam. Dels för att patienten själv söker sig till hemsidan, dels för att uppgifterna ska vara balanserade.

– Det är fullkomligt självklart att informationen måste ge en rättvisande bild av läkemedlets för- och nackdelar, säger Richard Bergström.

Anser att patienterna påverkas
Ämnesområdeschef Björn Beermann på Läkemedelsverket kan inte uttala sig om det är tillåtet att lägga ut information om receptbelagda läkemedel direkt till patienterna på det sätt som Lif planerar.

– Skillnaden mellan marknads­föring och information är hårfin. Om företagen lägger ut den information som finns i läkemedlets produktresumé, en text som är godkänd av Läkemedelsverket, är den rimligtvis okej. Men allt utöver det är väldigt tveksamt, säger han.

– Om en patient blir pådyvlad information om nya läkemedel så säger all erfarenhet från USA att patienterna begär just de läkemedlen av sin läkare.

Vaccinationsreklam ska förhandsgranskas

De läkemedelsföretag som har reklamkampanjer för vaccinationer kommer att få dem förhandsgranskade av Läkemedelsindustriföreningen. Sådan reklam till allmänheten är tillåten, enligt Läkemedelsverket.
Men två kampanjer för cancervaccinerna Gardasil och Cervarix har nyligen blivit en fråga för EU-kommissionen, sedan två miljöpartister har hävdat att Läkemedelsverket har feltolkat den europeiska läkemedelslagen på denna punkt.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev