Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Ingen panik med etikfrågor"

Publicerad: 29 April 2010, 12:13

Sveriges apoteksförening utesluter inte att egna IGM/NBL- och Compliance officer-funktioner skapas – men etikfrågorna får vänta till hösten.


På konferensen Apoteksmarknadsdagarna i går framförde Pär Tellner, etikansvarig på läkemedelsindustrins branschförening Lif, ståndpunkten att apoteksbranschen bör bygga upp ett eget system för granskning av marknadsföring, motsvarande läkemedelsindustrins Industrins informationsgranskningsman, IGM, och Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL.

Han anser också att apoteksbranschen bör anställa en så kallad Compliance officer som kontrollerar att företagens aktiviteter följer lagen och god marknadsföringssed.

Johan Wallér, vd för Sveriges apoteksförening, vill i nuläget inte uttala sig om funktionerna kan bli verklighet.

– Det är självklart för branschföreningen att ta ansvar för etikfrågorna och vi kommer att ta tag i det så fort vi hinner. Nu måste vi fokusera på att få marknaden att fungera och det finns en hel del praktiska saker som man kunde önska skulle fungera bättre, säger han.

– Till att börja med ser jag framför mig att branschföreningen kommer att vara aktiv i arbetet med att revidera den nuvarande etiköverenskommelsen med Lif. Det arbetet kommer att starta efter sommaren.

Han beskriver apoteksbranschen som jämförelsevis ”redig” och naturvetenskapligt präglad.

– I samband med mutskandalen på Systembolaget gjorde Apoteket en egen utredning, som visade på en god etik inom företaget. För många fanns det inte ens på kartan att ta emot minsta penna som gåva från företag. Naturligtvis är det viktigt att skapa egna etiska regler för att mota Olle i grind, men jag har inte någon känsla av panik, säger Johan Wallér.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev