Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag15.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ingen säker skillnad i viktnedgång efter olika mycket träning

Publicerad: 11 September 2003, 09:19

Överviktiga och fysiskt inaktiva kvinnor som deltog i ett viktminskningsprogram med både bantning och träning gick ned i vikt. De som tränade mest gick ner mer, men skillnaderna var inte statistisk säkerställda.


Fysisk aktivitet i kombination med dietrestriktioner är de mest effektiva åtgärderna för att åstadkomma en långsiktig viktnedgång. Men det finns ingen samstämmighet i rekommendationerna om hur mycket aktivitet och träning som är det optimala.  För att jämföra kort- och långvarig fysisk aktivitet, men även graden av intensitet i träningen, gjorde forskare från bland annat University of Pittsburgh, Physical Activity and Weight Management Research Center, Pittsburgh, USA, en studie på 196 överviktiga och feta kvinnor. Deras kroppsmasseindex, BMI, var 32,6 och den genomsnittliga åldern var 37 år. 184 av dem fullföljde studien som pågick i tolv månader.  Alla kvinnor instruerades att ändra sin kost så att energiinnehållet skulle minska till 1 200-1 500 kilokalorier per dag och att andelen fett skulle ligga mellan 20 och 30 procent av den total energin.  Den fysiska aktiviteten skulle ske fem gånger i veckan och till största delen bestå av promenader. Kvinnorna delades in fyra grupper med avseende på intensiteten i aktiviteten och hur länge den skulle pågå. Den fysiska aktiviteten utformades så att den skulle "förbränna" 1000 kilokalorier eller 2000 kilokalorier per vecka. Alla deltagare försågs med motordrivna löpband, vilket tidigare visats vara effektivt för att förbättra deltagandet i aktiviteten.  Efter tolv månaders uppföljning hade det skett en signifikativ viktminskning i alla de olika grupperna. Däremot fanns inga säkerställda skillnader mellan grupperna. Viktminskningen bland dem som tränade intensivt under längre tid var viktnedgången 8,9 kilo. Med mindre intensiv aktivitet men under lång tid blev viktnedgången 8,2 kilo. Hög intensitet under kort tid minskade vikten med 7,0 kilo och låg intensitet och kort tid med 6,3 kilo.  Konditionen, mätt i puls och syreförbrukning, förbättrades också signifikant hos alla grupper, med 13,5-22 procent. Skillnaderna mellan grupperna var inte heller här statistiskt säkerställda.  Kvinnor som motionerade mindre än 150 minuter i veckan gick ner 4,7 procent i vikt. De som motionerade mer än 150 minuter i veckan gick ner 9,5 procent i vikt medan de som motionerade mer än 200 minuter gick ner 13,6 procent i vikt.

Sten Erik Jensen

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev