Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ivo börjar få ordning på klagomålen

Publicerad: 18 December 2013, 08:53

Generaldirektör Gunilla Hult Backlund anar ett trendbrott i hanteringen av enskildas klagomål – men utvecklingen är fortfarande ansträngd.


Sedan Socialstyrelsen 2011 tog över hanteringen av enskildas klagomål från Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd för att i juni i år lämna den vidare till Inspektionen för vård och omsorg har ärendehögarna hela tiden växt till sig på myndighetsskrivborden.

Varje månad skickar Inspektionen för vård och omsorg också över en rapport över utvecklingen till socialdepartementet och det är i rapporten för november som myndighetens generaldirektör ser ett ljus i vintermörkret:

Den samlade bedömningen för november 2013 är att utvecklingen av enskildas klagomål fortfarande är ansträngd. Det kan dock konstateras att balansvolymen under november månad inte ökar utan att det är en balans mellan in- och utflöde. Den utveckling vi har kunnat följa de senaste månaderna tycks därmed vara ett trendbrott.

Rent krasst innebär det att det på Ivo fanns 7 092 oavslutade ärenden i november jämfört med 7 087 och 7 059 för oktober respektive september. Tidigare har ärendebalansen ökat med omkring 200 ärenden per månad.

Jens Krey

Teamledare – nyheter

jens.krey@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev