Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Journalister fick farlig protes godkänd

Publicerad: 26 oktober 2012, 14:13

Brittiska journalister sade sig representera ett påhittat kinesiskt företag och fick ett skadligt höftimplantat godkänt av ett kontrollorgan i Slovakien.


Historien berättas av två journalister på The Daily Telegraph som samarbetat med tidskriften BMJ.

Journalisterna skickade in ansökningar om EU-certifiering för ett höftimplantat till 14 så kallade anmälda organ i fem europeiska länder.

Anmälda organ kallas de fristående organisationer som provar och certifierar att produkter uppfyller de krav som finns i olika EU-direktiv.

Den 70 sidor långa specifikationen för implantatet, som kallades Changi TMH, baserades helt och hållet på ett implantat som tidigare återkallats från marknaden på grund av att det släppte ut skadliga metalljoner i kroppen.

Enligt journalisterna fick det skadliga implantatet klartecken från ett anmält organ i Slovakien, medan ett annat anmält organ i Tjeckien ska ha varit berett att godkänna produkten.

Vidare påpekar journalisterna att flera av de anmälda organen som kontaktades var mer intresserade av att tjäna pengar än att tänka på säkerheten för patienter. En företrädare för ett tjeckiskt anmält organ ska ha sagt att man står på  tillverkarnas sida och inte på patienternas .

Läs mer i Daily Telegraph och i BMJ.

Carl-Magnus Hake

Reporter

carl-magnus.hake@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev