Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Journalsystemen får svidande kritik

Publicerad: 24 augusti 2004, 12:19

Dagens journalsystem sågas rejält i en användarundersökning. Trots många års prat om vikten av användarvänlighet känner sig användarna bort glömda. I stället för att effektivisera har journalsystemen blivit tidstjuvar.


Att fokus inte ska ligga på teknik utan på användarna tycks i praktiken bara bli tomma ord.  När Users Award, en konsumentrörelse för användare på arbetsplatsen som ägs av LO och stöds av  TCO och Vinnova, undersöker hur nöjda  anställda inom vård och omsorg är med sina  journalsystem blir det inga lovord.  - Användarna är glada för att det inte är  papper längre, men de ger inte så mycket för  gränssnittet, säger Torbjörn Lind, som står  bakom Users Awards rapport.  För personalen på sjukhus hänger mycket på journalsystemen. Läkare kan inte behandla patienterna innan de får upp resultat av provtester  och röntgen. Det kräver integration mellan  olika system, men integrationen är något av  det som får sämst betyg av användarna.  - Användarna klagar på att de måste logga in och ut ur olika system hela tiden. Det märks väldigt tydligt i vården där det finns många  verksamhetsnära system, säger Torbjörn Lind.  Ingen uppföljning görs  Även uppföljning och support brister.  - Uppföljningen är en katastrof. Man vet  inte om folk är nöjda eller om systemen är  effektiva. I dag mäter ingen någonting.  En förklaring kan vara att beställarna köper  in dyra system, som de sedan märker inte lever  upp till förväntningarna. Då finns en motvilja  mot att göra utvärderingar och uppföljningar.  - Jag tror att det kan vara så att man är rädd  för resultatet, säger Torbjörn Lind.  Användarna är inte heller nöjda med  användbarheten och flexibiliteten i journalsystemen.  Något som bland annat hänger ihop med att rätt metoder inte används vid införandet, menar Torbjörn Lind.  - Införandet är en väldigt kritisk faktor,  men användarna är inte med när systemen  ska anpassas. Det är något man nästan systematiskt  bryter mot. Även uppgraderingar kräver diskussioner, säger han.  Torbjörn Lind tror att om man inte förstår  hur systemen ska införas så kan det bidra  till att man till och med skapar skador hos  användarna. Krångliga system som inte är  anpassade efter de anställdas arbetsuppgifter  skapar stress.  Men för användare som inte är vana beställare  är det inte lätt att göra en kravspecifikation.  - Det finns obegränsade möjligheter att  hamna fel och därför måste systemen provas  ut, men man är inte tillräckligt noggrann när  man gör tester, säger Torbjörn Lind.  En annan brist är att systemen inte anpassas  ordentligt efter olika yrkesgrupper och olika  ändamål. Man tar inte reda på vilket stöd de  olika användargrupperna behöver.  Felet är både leverantörernas och organisationernas,  enligt Torbjörn Lind.  - Det gäller både leverantörer och beställare.  Leverantörerna har ett ansvar och de  borde veta vilka framgångsfaktorerna är,  säger Torbjörn Lind.  Men han tillägger att det också är beställarens  ledningsgrupps ansvar att det finns kvalitetsledningssystem som säkrar effektivitet  och användarvänlighet.  Två sticker ut  Undersökningen visar också att det finns system  som är bättre än andra. Enligt Torbjörn  Lind utmärker sig Take Care och Journal III  från Profdoc genom att faktiskt ha nöjda  användare, medan Melior från Siemens inte  tycks ha särskilt många anhängare.  Någonstans mitt emellan finns system  som BMS, som ägs av Systeam, VAS, som  tagits fram av bland annat landstinget i Norrbotten,  och Swedestar.  Users Award har gjort en djupare studie där  BMS och Take Care testats och jämförts på  Huddinge universitetssjukhus och Karolinska  sjukhuset. Den visar att Take Care klarar  sig bättre än BMS, som på de flesta punkter  inte uppfyller de krav på användarvänlighet  som Users Award ställer upp.  - BMS är inte ett jättedåligt system. Det  är inte det sämsta, men när det gäller nytta i  arbetet och patientnytta är det på vippen att  BMS klarar sig. De flesta journalsystemen får  faktiskt inte godkänt av sina användare i vår  undersökning, säger Torbjörn Lind.  Torun Bjurman

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev