Nyheter
Kamp mot klockan för utvecklare av IT-stöd för de nya apoteken
Publicerad: 31 augusti 2009, 12:58
IT-frågan riskerar att försena startskottet för den nya apoteksmarknaden ytterligare. Pressen är stor på Apoteket AB och OAB att den komplexa övergångslösningen blir klar i tid.
Häromdagen hade sammanlagt åtta ansökningar om att starta apotek på den nya marknaden kommit in till Läkemedelsverket. Något som alla ansökare behöver komplettera med är intyg från Apotekens Service AB om att den elektroniska överföringen av all relevant information till apoteken fungerar.
Men ännu finns inga färdiga IT-system för detta ändamål som godkänts av Apotekens Service AB.
IT-frågan riskerar därför att fördröja starten för den nya apoteksmarknaden. Läkemedelsverket har totalt 90 dagar på sig att handlägga ansökningar om tillstånd att driva apotek, och de första ansökningarna togs emot den 1 juli.
Tidigast i slutet av september skulle en IT-övergångslösning, baserad på Apotekets så kallade ATS-system, vara färdig enligt tidigare utsagor från ansvariga till Dagens Apotek.
Men Jan Berg, projektansvarig för övergångslösningen på Apoteket Omstrukturering AB, OAB, är nu förtegen i frågan, och hänvisar till omstruktureringsbolagets informationschef Anna-Lena Boucht.
– Allt jag hört är att detta följer tidplanen, säger hon.
Vad innebär tidplanen?
– Jag kan inte detaljerna, jag får be att återkomma om detta, säger hon.
Vid sidan av utvecklingen av ATS-övergångslösningen utvecklar företagen Logica, Pharma Solutions och Receptum IT-system för den nya apoteksmarknaden. Inga av företagens lösningar har dock fått slutligt godkännande från Apotekens Service AB.
Läs mer om utvecklingen av IT-stöd för den nya apoteksmarknaden i tryckta Dagens Apotek som kommer ut nu på onsdag, den 2 september.