Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kirurg jagar pirater

Publicerad: 8 juli 2013, 09:00

Foto: Anna Norén/Combat Camera. Karsten Offenbartl på däck på HMS Carlskrona.

Svenska kirurgen Karsten Offenbartl har en speciell uppgift i sommar: att driva pirater på flykt utanför Somalias kust.


Kirurgen Karsten Offenbartl var inte ett dugg nervös när han nyligen var med om att skrämma bort pirater från ett fartyg i Indiska oceanen.

Karsten Offenbartl, tidigare chefläkare på Höglandssjukhuset i Eksjö, tjänstgör just nu som kirurg på Försvarsmaktens fartyg HMS Carlskrona i Indiska oceanen utanför Somalia.

– Vår huvuduppgift är ”counter piracy” – att motverka piratverksamhet. Vi letar efter misstänkta pirater och är tilldelade olika områden där vi spanar med övervakningsinstrument för att finna misstänkta fartyg eller något annat misstänkt, berättar Karsten Offenbartl.

I början av juni blev det skarpt läge. Ett indiskt lastfartyg som befann sig några timmar bort gjorde ett nödrop och meddelade att de blivit kapade.

– Vi och ett annat fartyg styrde mot dem. Alla i besättningen blev informerade och väldigt fokuserade på uppgiften. Det stod alldeles klart att lastfartyget blivit kapat. Under natten följde vi efter dem och hade beredskap, och mitt i natten gick en styrka ombord. De fick då uppgiften att piraterna flytt från fartyget. Läget var väldigt farligt för gisslan, och det var uppenbart att piraterna blivit skrämda av kontakten med oss, säger Karsten Offenbartl.

Var det nervöst?

– Nej, vi är så pass drillade, det är ett erfaret sjukvårdsgäng och ett kompetent militärt lag. Det kändes snarare utmanande att göra sin uppgift.

Karsten Offenbartl är del av ett sjukvårdsteam på elva personer: fyra läkare och sju sjuksköterskor. Uppdraget är främst att vara till hands för livräddande kirurgi om besättningen skadar sig under arbetet på fartyget eller vid militära insatser.

– Vi har den högsta sjukvårdsförmågan i EU-styrkan här nere, och ska vara till hands för andra fartyg, även från Nato bland annat. Till exempel fick vi nyligen omhänderta en man som hade tarmvred på ett brittiskt fartyg, men vi behövde inte operera.

Vilken utrustning har ni?

– Vi är väldigt väl rustade. Utrustningen är densamma som på ett modernt svenskt akutsjukhus, en datortomograf är det enda vi inte har.

Fartyget har operationsal, enklare röntgenutrustning, ultraljud och fyra respiratorer. Kapaciteten räcker för att bedriva full intensivvård för tre patienter i tre dagar, vilket motsvarar den tid fartyget som längst behöver vara ute till havs innan de kan arrangera evakuering i hamn eller med helikopter.

Har ni gjort något kirurgiskt ingripande än?

– Nej, och det är skönt. Vi ser oss som en yttersta livförsäkring men den stunden vi behöver bedriva kirurgi till havs är det ett allvarligt läge. Det hoppas vi inte behöva göra.

Beskriv en dag på fartyget!

– Alla stiger upp klockan halv sju. Man ”purrar” besättningen – jag har lärt mig många sjötermer här – vilket betyder att alla väcks, har gemensam frukost och går till sina uppdrag. Doktorerna och sjuksköterskorna delar på den dagliga vården för besättningen, det är allt i från allvarligare krämpor till förkylningar och magsjukor. Sedan har vi mycket utbildningar, bland annat håller vi i sjukvårdsteamet föreläsningar för varandra, och för de andra. Och så övar vi olika scenarion, till exempel evakueringar och första hjälpen.

Fysisk träning är en stor del av vardagen för hela besättningen, inklusive sjukvårdsteamet, berättar Karsten Offenbartl.

– Vi har ett gym ombord och springer på däck. Vi har till och med haft ett Göteborgsvarv, de sprang 133 varv runt däck vilket blev lika långt som Göteborgsvarvet. Men jag deltog inte, jag har blivit lite för gammal.

Om du jämför med livet som kirurg hemma i Sverige?

– Det är väsenskilt från den vardagliga tillvaron. Hemma gör man ofta tre eller fyra saker samtidigt, här kan du göra en sak i taget. Det en spännande tillvaro. Samtidigt som det är mycket träning och avkoppling gör man en väldigt meningsfull insats.

HANNA ODELFORS

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev