Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Klagomål på information om vårdgarantin

Publicerad: 28 augusti 2019, 11:14

Klagomålen på långa väntetider var flest inom ortopedi, ögonsjukvård och plastikkirurgi.

Foto: Getty Images

Vården är för dålig på att berätta för patienterna att de kan få hjälp i andra regioner, anser patientnämnderna i Västra Götalandsregionen.


Ämnen i artikeln:

Västra Götalandsregionen

Under flera år har patientnämnderna fått in klagomål på att regionen inte lever upp till vårdgarantin.

”I vissa ärenden gav verksamheten information att vårdgarantin inte längre gällde eller att det inte fanns avtal eller ekonomi för att sända remissen till vårdgivare i annat landsting”, skriver nämnderna i en gemensam skrivelse till regionstyrelsen.

Brevet fokuserar på långa väntetider till läkarbesök och operation inom den specialiserade vården. Vanligast var klagomålen inom ortopedi, ögonsjukvård och plastikkirurgi.

Svaren från vården handlade ofta om brist på operationssjuksköterskor eller specialistläkare.

Men om vårdgarantin inte kan uppfyllas är det regionen som är skyldig att se till att patienten erbjuds vård i en annan region, påpekar avsändarna.

Pengar har inte heller saknats, enligt Västra Götalandsregionens egen nyhetssajt VGR-fokus. Förra året hade regionen avsatt 100 miljoner kronor för att patienter som väntat länge skulle kunna få operation hos en annan vårdgivare. När året var slut fanns 20 miljoner kronor kvar.

Enligt regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson (M) ska koncernkontoret nu få i uppdrag att förstärka det regionala ansvaret för kommunikationen kring vårdgarantin.

– Det är uppenbart att de insatser som hittills gjorts inte är tillräckliga, säger han till VGR-fokus.

Lina Berg

Reporter

debatt@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Västra Götalandsregionen

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev