Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Krav på nytt kontrollsystem

Publicerad: 28 April 2010, 13:04

Apoteksbranschen borde skapa ett eget kontrollsystem för marknadsföring motsvarande IGM/NBL. Och anställa en person som kontrollerar reklamen, anser läkemedelsindustrins etikgeneral Pär Tellner.


Läkemedelsindustrins branschorgan Lif har sedan många år ett självpåtaget system för granskning av marknadsföring – Industrins informationsgranskningsman, IGM, och Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL.

Apoteksbranschen har dock ännu inget sådant system, något som Pär Tellner, etikansvarig på Lif, tog fasta på vid konferensen Apoteksmarknadsdagarna i dag.

– Det här är något som branschen bör överväga. Ett alternativ vore att ansluta sig till en reviderad variant av läkemedelsbranschens etiska regelverk. Det har Föreningen för generiska läkemedel nyligen gjort, sade Pär Tellner.

Han tycker också att apoteksbranschen bör anställa en person, åtminstone på halvtid, som har uppgiften att kontrollera att företagens aktiviteter följer lagstiftning och god marknadsföringssed.

Pär Tellner har själv en motsvarande funktion på Lif med titeln Compliance officer.

Dagens Apotek har under eftermiddagen utan resultat sökt Johan Wallér, vd för branschföreningen Sveriges Apoteksförening, för en kommentar.

På senare tid har, som Dagens Apotek rapporterat tidigare, internetaktören Familjeapoteket, apotekskedjan Apotek Hjärtat och bensinbolaget OKQ8 fått påpekanden från Läkemedelsverket om regelvidrig marknadsföring. I samtliga fall gällde överträdelserna information på företagens hemsidor.

Läkemedelsindustrin och majoriteten av apoteksföretagen har en etiköverenskommelse, men den reglerar framför allt umgänget mellan apoteksanställda och läkemedelsindustrin.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev