Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kritiserad apotekskampanj nominerad till reklampris

Publicerad: 21 oktober 2009, 14:47

Läkemedelsverkets omdiskuterade kampanj mot nätapotek kan prisas av reklambranschen.


Förra hösten lanserade Läkemedelsverket en fejkad hemsida för att uppmärksamma farorna med att köpa läkemedel via internet. Kampanjen kritiserades för att besökarna lurades att de kommit till ett verkligt nätapotek.

Dessutom kunde Dagens Medicin avslöja att den som råkade peta in en extra punkt mitt i webbadressen http://www.crimemedicine.com hamnade på en portal som länkade till andra sidor där det gick att köpa läkemedel på riktigt.

Inom reklambranschen anses Läkemedelsverkets kampanj vara en framgång. Nu har den nominerats i klassen samhällsreklam i tävlingen 100-wattaren. Priset delas ut av organisationerna Sveriges annonsörer och Sveriges kommunikationsbyråer och ska tilldelas en kreativ reklamkampanj som har gett effekt.

Vem som vinner meddelas vid en fest i Stockholm den 5 november.

Relaterat material

Apoteket vill få bort Läkemedelsverkets kampanj

Myndighet riskerar att lura surfare till riktigt nätapotek

Sajt ska stoppa nätapotek

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev