Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kunderna håller koll på vikten

Publicerad: 11 februari 2011, 13:04

Kunderna håller koll på vikten

Foto: Ingrid Atteryd, vd för Svensk Egenvård. Foto: Juliana Wiklund

Svenskarna köpte produkter för viktkontroll för över en halv miljard kronor förra året. Det är den delen av egenvården som säljer allra bäst, visar försäljningssiffror som Svensk Egenvård nu redovisar för första gången.


Ingrid Atteryd, vd för Svensk Egenvård. Foto: Juliana Wiklund

Som produkter för viktkontroll räknas till exempel måltidsersättningar, kromtabletter och äppelcidervinäger.

Branschorganisationen Svensk Egenvård har tagit fram statistik över försäljningen på apotek, i hälsofackhandeln och i dagligvaruhandeln, som Dagens Apotek nu kan presentera.

– Det är först nu vi ser att kategorin viktkontroll är så här stor. Tidigare gjorde vi en beräkning av hur stor marknaden var, det här är första gången som vi har verklig försäljningsstatistik, säger Ingrid Atteryd som är vd för Svensk Egenvård.

Någon heltäckande statistik för egenvårdsmarknadens försäljning finns inte. Ingrid Atteryd har i stället räknat samman försäljningen av egenvård som samlats in dels av företaget Nielsen, som har försäljningsdata från samtliga apotek och dagligvaruhandel, dels av Svensk Läkemedelsdata som har tre egenvårdsgrossister som uppgiftslämnare.

Sammanlagt visar denna statistik att svenskarna köpte egenvårdsprodukter för 2,4 miljarder kronor förra året. Tätt efter viktkontroll följer kategorierna vitaminer och mineraler, som såldes för strax under en halv miljard kronor, och fiskolja som såldes för cirka 300 miljoner kronor.

– Med det sätt som vi lever på så har vi inte tid att laga mat från grunden. Och vi vet att vi slarvar, så vi kompletterar med kosttillskott, säger Ingrid Atteryd.

Försäljningssiffrorna från Svensk Egenvård gäller främst kosttillskott och receptfria läkemedel som klassas som naturläkemedel, växtbaserade läkemedel eller traditionella växtbaserade läkemedel. Egenvårdslivsmedel som måltidsersättningar räknas också in i försäljningen. Klassiska receptfria läkemedel som värktabletter eller nikotintuggummin är däremot inte medräknade.

– Annars hade värk och feber troligtvis varit en mycket större kategori än viktkontroll, säger Ingrid Atteryd.

Siffrorna har aldrig tidigare redovisats på detta sätt och de ger den bästa tillgängliga bilden av hur marknaden för egenvård ser ut, anser Svensk Egenvård.

Däremot är de inte helt rättvisande, eftersom Nielsens uppgifter gäller försäljning till kund medan grossisternas uppgifter gäller försäljning till återförsäljarna. Vissa uppgifter har dessutom registren gemensamma, så det finns en risk att en del produkter räknats dubbelt.

– Men jag tror inte att det är så stora överlappningar. Dessutom är den verkliga försäljningen av egenvård större än vad de här siffrorna visar, säger Ingrid Atteryd.

Skälet till detta är att inte all försäljning via internet, postorder och i hemmen finns med i statistiken.

– Vi gissar att de stora amerikanska bolagen säljer egenvårdsprodukter för omkring 100 miljoner kronor per år på hemförsäljningspartyn, säger Ingrid Atteryd.

Allt fler kunder köper också egenvård på internet, enligt Svensk Egenvård.

– När du går in på apoteket eller i hälsofackhandeln får du råd när du handlar och därför är det viktigt att det finns en kompetens där. Men när du redan vet vad du vill ha är det ju enklare att handla på nätet eller i dagligvaruhandeln, säger Ingrid Atteryd.

Tidigare marknadsstatistik från Svensk Egenvård går inte att jämföra med den som nu tagits fram. Därför är det svårt att se hur marknaden förändrats de senaste åren.

Svensk Läkemedelsdata har dock jämförbar statistik för 2009 och 2010. Den visar att antalet sålda produkter är lika stort båda åren, men att omsättningen är 5 procent lägre 2010 jämfört med 2009. Enligt Ingrid Atteryd tyder det på att genomsnittspriset för egenvårdsprodukter har sjunkit.

– Det stämmer överens med vad jag hör när jag talar med våra medlemmar: 2010 var inget bra år, säger hon.

En anledning är den turbulens som omregleringen av apoteksmarknaden förde med sig, tror Ingrid Atteryd. Visserligen öppnade många nya apotek, men fokus låg på att starta verksamheten och det var först under hösten som apoteken på allvar började profilera sig med olika sortiment inom egenvården.

– Jag tror att många hoppas på att det ska bli bättre under 2011, säger Ingrid Atteryd.

Det finns ytterligare en faktor som kan ha påverkat försäljningsnedgången: spikmattan, som gjorde succé här om året.

– 2009 var ett jättebra år för hälsofackhandeln, då stod spikmattor för mellan 10 och 15 procent av försäljningen. I slutet av året var den marknaden mättad och under 2010 kom det inte någon sådan produkt, säger Ingrid Atteryd.

Försäljning i miljoner kronor 2010 efter produktkategori:

Viktkontroll: 508
Vitaminer och mineraler: 491
Hjärta och kärl (fiskolja): 294
Mage och tarm: 197
Förkylning: 147
Rogivande, stela leder och muskler: 142
Uppiggande: 86
Hår, hud och naglar: 79
Kvinna (exempelvis produkter mot PMS): 70
Man (exempelvis produkter mot prostatabesvär): 30
Sportprodukter: 53
Övriga: 279
Totalt: 2 377

Källa: Svensk Egenvård

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev