Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag10.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kundinsatser och kompetens prisades på möte

Publicerad: 10 November 2015, 10:46

Två apoteksanställda prisades för sina kundinsatser och ett apotek vann pris för sin kompetens på Läkemedelskongressen.


Sektionen för öppenvårdsfarmaci inom Apotekarsocieteten har delat ut två priser för bästa kundinsatser på apotek. Priset för bästa kundinsats inom recept gick till Tone Andersson på Apotek Hjärtat ICA Maxi Hälla. Priset för bästa kundinsats inom egenvård gick till Emil Andreasson, Lloyds Apotek i Falkenberg.

Vinnarna fick ett stipendium på 10 000 kronor vardera. Priset delades ut under Läkemedelskongressen i dag, onsdag.

Under Läkemedelskongressen anordnades också tävlingen Årets Kompetensapotek där apotek tävlade i en frågesport. Apoteksgruppen Stora Höga i Bohuslän tog hem det priset. Martin Hedeberg, Hanna Stenstad och Susanne Franksson som tävlade för apoteket fick ett diplom och biljetter till nästa års kongress.

Juryns motivering till priserna för bästa kundinsats:

Tone Andersson, Apotek Hjärtat Ica Maxi Hälla

”Vid misstanke om att allt inte stod rätt till ifråga om en antibiotikabehandling till ett barn under jourtid hjälpte Tone kunden på fler sätt än vad som kan förväntas och bidrog till att barnet fick tillgång till den behandling som krävdes på snabbast möjliga sätt. Tones agerande speglar på ett lysande sätt hur vi som farmaceuter kan nyttja både teoretisk och empatisk kompetens i lyckad kombination.”

Emil Andreasson, Lloyds Apotek i Falkenberg

”Tack vare rådigt handlande vid en misstänkt urinvägsinfektion har Emil erbjudit råd och behandling i en situation där det i värsta fall har kunnat uppstå allvarliga komplikationer. Emils agerande speglar på ett lysande sätt hur vi som apotekspersonal kan utnyttja både teoretisk och empatisk kompetens i lyckad kombination och lotsa kunden i rätt riktning när det krävs.”

Relaterat material

De får pris för goda kundmöten

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev