Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kurs ska göra sjuksköterskor mer normmedvetna

Publicerad: 26 september 2014, 12:06

Forskare ska pröva att utbilda sjuksköterskor som arbetar med telefonrådgivning om bemötande.


Som en del av ett större projekt ska forskare vid Uppsala universitet och Mälardalens Högskola utvärdera en kurs för en grupp anställda på 1177. Bakgrunden är att de sett att bemötande och rådgivning kan skilja utifrån kön, etnicitet, ålder och språkkunskaper när personer ringer 1177 för sjukvårdsrådgivning.

Anna Höglund, docent i etik vid Uppsala universitet, berättar för Dagens Medicin att en tidigare studie pekar på att pappor som ringer sjukvårdsupplysingen och frågar om sina barn oftare blir hänvisade till läkare, medan mammor i stället oftare får tips om vad de själva kan göra för att hjälpa sina barn.

– En misstanke är att man tror att kvinnor är vårdande och klarar egenvård bättre. Vi vill undersöka om sjuksköterskorna på 1177 kan bli mer medvetna om sådan här frågor genom utbildning, säger hon till Dagens Medicin.

Hon framhåller att bemötande alltid är ett samspel mellan patienten och personalen.

– Vi vill med den här utbildningsinterventionen dels öka normmedvetenheten hos sjuksköterskorna, dels ge dem verktyg som de kan ha nytta av när de möter olika typer av patienter, säger hon

Förutom Anna Höglund arbetar Inger Holmström, professor i vårdvetenskap vid Mälardalens högskola, med projektet.

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev