Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kvällstidningar frias efter publicerade bilder på läkare

Publicerad: 1 februari 2010, 17:56

Expressen och Göteborgs-Tidningen, GT, frias från anklagelser om pressetiska övertramp när de skrev om läkare som förlorat sina legitimationer.


Anmälningarna mot GT gällde två artiklar, skriver TT. Den ena var publicerad 2008, hade rubriken  Västsvenske bluffdoktorn fortsätter att ta emot cancerpatienter  och hade en bild på läkaren.

Den tidigare läkaren anmälde GT och hävdade att artikeln hade skadat honom.

I fjol publicerade både GT och Expressen artiklar med listor på läkare som förlorat sina legitimationer. En av de läkare som förekom i GT anmälde artikeln, och hävdade att artiklen innehöll felaktigheter och hade skadat honom och hans familj.

Pressens opinionsnämnd bedömde enligt TT i samtliga fall att läkares yrkesutövning berör en bred allmänhet och att återkallelse av legitimation är av allmänintresse.

Fallen har tidigare prövats av Allmänhetens pressombudsman, som också friade tidningarna. Anmälarna överklagade då till Pressens opinionsnämnd.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev