Nyheter
Läkare lägger nästan halva sin arbetstid på administration
Publicerad: 25 november 2002, 09:41
Läkare lägger lika stor del av sin arbetstid på administration som på patientarbete. Det framgår av nya studier vid elva av landets akutkliniker.
Det är revisionsföretaget Komrev som har granskat arbetssituationen på elva akutkliniker och arbetsfördelningen mellan läkare och sjuksköterskor vid dessa. Studierna är genomförda under 2001 och 2002 på uppdrag av olika landsting. - Fördelningen av arbetsuppgifter mellan läkare, sjuksköterskor och sekreterare är ofta fel. Det leder till att varje yrkeskategori gör fel saker, säger Anki Jansson, konsult vid Komrev. Detta får bland annat till följd att läkare i dag lägger lika mycket tid på administration, mellan 30 och 50 procent av sin arbetstid, som på direkt patientarbete. Utveckling, utbildning, handledning och forskning tar sammantaget cirka 20 procent av arbetstiden. En förklaring till att enskilda läkare och sjuksköterskor lägger så mycket tid på administration är att det saknas fungerande tekniska lösningar och administrativa rutiner. Resultatet från Komrevs studier, som presenteras vid Läkaresällskapets riksstämma i Göteborg den här veckan, indikerar att tidsåtgången för administration har ökat under senare år. I januari 2000 presenterade Socialstyrelsen en rapport om administrationens omfattning i sjukvården. Enligt denna använde läkarna 25 procent av sin arbetstid till administration, se Dagens Medicin nr1-3/00. Tar på sig för mycket arbete Att läkarnas arbetsrutiner inte följer klinikens övriga arbetsprocesser ställer också till problem. Komrevs studier visar att det är vanligt att klinikerna saknar gemensamma arbetsflöden och en logisk uppgiftsfördelning mellan yrkeskategorierna. Det här ger dagligen upphov till tidskrävande och akuta lösningar. Det är också vanligt att läkare och sjuksköterskor tar på sig för mycket arbete. Förutom att de utför sitt eget arbete händer det ofta att de också gör arbetsuppgifter som egentligen ska skötas av andra yrkeskategorier. Komrevs studier visar också att klinikerna lägger mycket lite tid på kompetens- och verksamhetsutveckling. Det förekommer dessutom ofta att läkare och sjuksköterskor gör dubbel dokumentation. Enligt Komrevs konsulter finns det stora möjligheter att effektivisera det administrativa arbetet. Revisionsföretaget betecknar i dag sjukvårdens administration som ett ostyrt fenomen där ledningsansvariga ofta saknar en helhetsbild av hur mycket administrativt arbete den enskilda läkaren och sjuksköterskan utför. Mindre basservice än tidigare Komrev efterlyser strukturerade rutiner och mer ändamålsenlig arbetsfördelning mellan yrkeskategorierna. - Det krävs ett helhetsgrepp på de administrativa åtagandena för att se vad som krävs av varje enhet och yrkesutövare, säger Anki Jansson. IT-stöd för patientadminstration bör vidareutvecklas och det administrativa arbetet bör omfördelas och effektiviseras. Studien visar också att basservicen på klinikerna är mindre i dag än för några år sedan. För att öka läkares tid med patienter är det angeläget att pröva möjligheterna till omfördelning av arbetsuppgifter mellan yrkesgrupperna, menar Komrev.