Få hela storyn
Starta din prenumeration

Läkarförbundet ska granska läkares uttalande om simulerande flyktingar

Publicerad: 4 oktober 2006, 06:10

Läkarförbundet är kritiskt till de läkare som uttalat sig i media om att barn som varit apatiska skulle ha simulerat eller ha varit förgiftade.

När läkarna intervjuades i tv-programmet Uppdrag granskning den 19 september framkom att deras egen erfarenhet av vård av apatiska barn var liten, eller ingen alls, se Dagens Medicin nr 39/06.

Läkarförbundet ska tillsammans med Läkaresällskapets delegation för medicinsk etik, granska hur bland andra läkarna Tomas Eriksson, Thomas Jackson, och Peter Engelsöy uttalat sig om apatiska barn och vilken grund de haft för sina påståenden om att barnen skulle ha förgiftats eller simulerat.

Utpekad läkare är kränkt
– Det en läkare går i god för ska inte bygga på andra- eller tredjehandsuppgifter. Läkare har stor trovärdighet. Därför är det viktigt att de är noga med vad de säger och har belägg för sina påståenden. I Uppdrag granskning fick vi uppfattningen att läkarna inte hade detta, säger Thomas Flodin, ordförande i Läkarförbundets etik- och ansvarsråd.

Han hänvisar även till förbundets etiska regler om att läkare "endast efter noggrant övervägande ska bestyrka vad som har saklig och professionell grund".

Psykiatern Tomas Eriksson anser att Uppdrag granskning har förvanskat hans uttalanden.

– Jag är kränkt. Jag gav en två timmar lång intervju där jag pressades att lämna uppgifter om enskilda fall, vilket jag inte kan med tanke på sekretessen. Jag tycker att det är läkares skyldighet att delta i den offentliga debatten och än är inte sista ordet sagt om orsaken till barnens beklagansvärda tillstånd, säger han.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev