Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Läkemedel mot epilepsi ledde ofta till försämrad syn

Publicerad: 21 Augusti 2002, 09:54

Epilepsiläkemedlet vigabatrin medför stor risk för synfältsdefekter. I en brittisk studie upptäckte man att 43 procent av de undersökta patienterna hade drabbats av synnedsättning sedan de börjat med läkemedlet.


Ämnen i artikeln:

Epilepsi

När vigabatrin, som i Sabrilex, Aventis, registrerades som läkemedel i Storbritannien 1989 var det det enda antiepileptikumet i sitt slag och skrevs därför ut i stora mängder.  Bakgrunden till studien är de många rapporter om patienter vid The Walton centre for neurology and neurosurgery i Liverpool, Storbritannien, som drabbats av synnedsättningar sedan de börjat med vigabatrin. Syftet var dels att försöka hitta en orsak till varför så många drabbas av synfältsdefekter, dels att följa upp och informera de patienter som inte är medvetna om riskerna med vigabatrin.  Förutom att misstanken om synfältsdefekter som en biverkning bekräftades i studien, konstaterade man att män löper dubbelt så stor risk som kvinnor att drabbas. Man kom också fram till att det inte verkar finnas något direkt samband mellan mängden vigabatrin och förekomsten av synfältsdefekter.  Från dessa två konstateranden drog man slutsatsen att det finns genetiska faktorer som påverkar huruvida patienten drabbas av synfältsdefekter eller inte. Kanske kan det med denna vetskap bli möjligt att i förväg identifiera de patienter som löper liten risk att drabbas. Detta skulle framför allt vara av stort värde inom den pediatriska vården, eftersom vigabatrin ofta ges till barn som lider av spasmer.  I studien deltog 583 personer som någon gång mellan åren 1989 och 2001 fått vigabatrin utskrivet vid bland annat The Mersey regional epilepsy clinic, Liverpool.  Man gjorde synfältsundersökningar på samtliga patienter och följde upp hur anfallsfrekvensen såg ut för de 76 procent av patienterna som slutat att ta vigabatrin. Av dem hade 93 procent upplevt en förbättring eller ingen förändring. 9 procent av patienterna tog fortfarande vigabatrin och av dessa var 14 procent anfallsfria.  I de flesta av dessa fall rekommenderades patienterna att sluta med vigabatrinbehandlingen eftersom det numera finns ett stort antal likvärdiga läkemedel med färre biverkningar.

Ämnen i artikeln:

Epilepsi

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev