Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Läkemedelsbranschen bryter egna regler

Publicerad: 18 februari 2015, 11:39

Forskare har undersökt domar från branschens egna självsanerande organ i Sverige och Storbritannien.


Läkemedelsindustrin bryter ständigt mot sina egna regler för marknadsföring, anser forskare från Lunds universitet som har undersökt domar från branschens egna självsanerande organ i både Sverige och Storbritannien mellan åren 2004 till 2012. Enligt undersökningen förekommer oetisk marknadsföring av läkemedel i snitt mer än en gång i veckan — i såväl Sverige som Storbritannien, skriver Lunds universitet i ett pressmeddelande.

Undersökningen visade på över 1 000 fall där marknadsföring stred mot industrins egna regelverk. I mer än hälften av fallen handlade det om vilseledande marknadsföring.

”Det finns uppenbarligen en diskrepans mellan de etiska reglerna och vad företagen de facto gör”, säger Shai Mulinari, som är både samhällsvetenskaplig och medicinsk forskare och som lett studien, i pressmeddelandet.

Undersökningen publiceras i tidskriften PLOS Medicine.

Relaterat material

Läkemedelsföretag får betala för bokgåvor

Företag smiter undan avgifter för övertramp

Den som står utanför kan fällas utan att det kostar

Apotekare håller koll på företagens övertramp

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev