Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Läkemedelsföretag lotsade till lättklätt

Publicerad: 22 januari 2015, 12:59

Bayer Healthcare har nu slutat använda #body i sina tweets.


För att öka allmänhetens intresse för den mänskliga kroppen har läkemedelsföretaget Bayer Healthcare tagit fram en serie pedagogiska filmer som sedan har spritts via Youtube och Twitter, rapporterar nyhetsbrevet Läkemedelsmarknaden.

I en tweet med meddelandet ”180 sec well spent” länkade företaget till en film om kroppens njurfunktion. Men tweeten hade även hashtagen #body vilket gjorde att Bayers följare också snabbt kunde få tillgång till sidor med bilder av kvinnor klädda i enbart minimala underkläder, samlagsbilder och en länk till en webbplats som heter ”hot body”, något nyhetsbrevets redaktion uppmärksammade läkemedelsföretaget om.

– Vår avsikt med twitterflödet om olika kroppsfunktioner är att öka allmänhetens intresse för medicin och det är tråkigt att vi oavsiktligt fört besökare på vår twittersida till sidor med innehåll som kan väcka anstöt, säger Kim Hannisdal, ansvarig för market access på Bayer Healthcare, till Läkemedelsmarknaden.

Bayer Healthcare har nu bestämt att hashtaggen #body inte längre ska användas i något av bolagets globala informationsflöden.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev