Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Läkemedelsupplysning dygnet runt upphör i mitten av mars

Publicerad: 19 februari 2009, 14:05

Från den 16 mars kommer Apotekets läkemedelsupplysning inte längre att ha öppet dygnet runt.


Det innebär att allmänheten och vården inte längre kommer att kunna få rådgivning om läkemedel per telefon från farmaceuter efter klockan 21 på vardagar och efter klockan 18 på helger.

Enligt Sven Sjödin, apotekare och fackligt ombud för Sveriges farmacevtförbund på Apotekets kundcentrum i Uppsala, kommer detta att innebära ett ökat tryck på Sjukvårdsrådgivningen och kanske även på Giftinformationscentralen.

Förra året besvarade enligt honom läkemedelsupplysningen vid Apotekets kundcentrum över 500 000 telefonsamtal med inriktning på läkemedel. I snitt blir det 1 400 rådgivningssamtal per dag.

– Vi får många överkopplade samtal från landstingens sjukvårdsrådgivningar eftersom de ibland inte har kompetens att själva besvara dessa frågor. På sjukvårdsrådgivningarna sitter det mest sjuksköterskor och deras läkemedelskunskap är ofta varierande. De vill ogärna störa en läkare som är bakjour, säger Sven Sjödin.

Elisabet Linge Bergman, presschef på Apoteket AB, säger att det handlar om ”ytterst få” samtal efter klockan 21.

– Vi har tydliga siffror som visar det. Kvälls- och nattetid kommer det i princip inte in några frågor alls som rör läkemedel. I samband med vårt förändrade samhällsuppdrag har vi beslutat att se över vår kundservice och det här beslutet är en följd av detta, säger hon.

Sven Sjödin ger en annan bild av antalet inkommande samtal på kvällar och nätter.

– Antalet samtal minskar på kvällstid men det strömmar fortfarande in läkemedelsfrågor. På fredags- och lördagskvällar är det till exempel mycket frågor om alkoholintag och läkemedel. Majoriteten av samtalen är fortfarande läkemedelsrelaterade under sena timmar, även om alla inte är av direkt akut karaktär, säger Sven Sjödin.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev