Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Läkemedelsverket agerar på konsumentrapport

Publicerad: 27 november 2012, 13:39

Kosmetikaförpackningar har ofta svårläst eller oläslig text, enligt en rapport från Konsumentföreningen. Läkemedelsverket planerar att agera efter rapporten.


Drygt 200 hud- och hårvårdsprodukter har granskats av Konsumentföreningen Stockholm och Sveriges Konsumenter. Flera av produkterna, bland annat solkrämer, säljs på apotek. Mer än var tionde produkt, 27 stycken, ansågs inte hålla måttet när det gäller information till konsumenten.  ”Obligatorisk information som ingredienser, varningstext och användningsområden är svårläst eller omöjlig att läsa på grund av för liten text, dåliga kontrastfärger eller glänsande behållare”, skriver konsumentorganen.

Sveriges konsumenter och Konsumentföreningen Stockholm kräver att Läkemedelsverket skärper sin tillsyn.

Susanne Zakrisson, enhetschef för kosmetika och hygienprodukter på Läkemedelsverket, har redan tagit kontakt med rapportförfattarna.

– Vi kommer att ta tag i de här resultaten och gå vidare med dem. Vi får återkomma med en handlingsplan, säger hon till Dagens Apotek.

Hur kan en sådan plan se ut?

– Det är ju att av sig till de ansvariga för de här produkterna och tala om att de inte följer reglerna för hur produkterna ska märkas upp. Och kontakta branschföreningen, vilket vi redan har gjort. Vi kommer att gå ut med någon form av aktiviteter för att använda upptäckterna som gjordes, säger Susanne Zakrisson.

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev