Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Läkemedelsverket varnar för biverkning av kontrastmedel

Publicerad: 19 september 2006, 08:36

Det finns risk för att ett kontrastmedel som används vid MR-undersökningar kan orsaka en allvarlig form av fibros, varnar Läkemedelsverket. Ett sådant fall har möjligen inträffat i Sverige.


Det aktuella kontrastmedlet heter Omniscan och innehåller ämnet gadolinium. Enligt ett pressmeddelande från Läkemedelsverket används detta medel vid ungefär 5 miljoner undersökningar med MR, magnetisk resonanstomografi, varje år.

Nu har det dock kommit rapporter om att patienter i ytterst få fall utvecklat en allvarlig form av fibros som kallas NFD/NSF, neurogen systemisk fibros. Sjukdomen innebär en ökad bildning av bindväv i huden, som blir förtjockad och så hård att det blir svårare att röra lederna. Det förekommer också, även om det är ovanligare, att inre delar påverkas, som diafragma, lungornas blodkärl och hjärtmuskeln.

Det finns 25 rapporterade fall av NFD/NSF som uppkommit mellan två veckor och tre månader efter att patienten fått Omniscan. 20 av fallen har inträffat i Danmark och fem i Österrike. Biverkningarna har hittills bara drabbat patienter med allvarligt nedsatt njurfunktion.

Enligt Läkemedelsverket har det under sommaren kommit in rapporter om liknande fall från bland annat USA. Även i Sverige finns det ett möjligt sådant fall, som nu utreds.

Det finns inget säkert samband mellan kontrastmedlet och uppkomsten av neurogen systemisk fibros, enligt Läkemedelsverket, men utredningar pågår på flera håll.

I väntan på resultat från utredningarna påminner myndigheten om den varning som redan nu finns i produktinformationen, nämligen att behovet av kontrastmedel med gadolinium måste övervägas noga när det gäller patienter med allvarligt försämrad njurfunktion.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev