Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Långt NKS-avtal justeras

Publicerad: 19 december 2016, 07:00

Det har kallats tidernas avtal. För bolaget Coor är uppdraget att sköta drift och underhåll av Nya Karolinska, NKS, ett prestigeavtal med många delar.

Ämnen i artikeln:

Nya Karolinska Solna, NKS

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Twitter är blockerad under “Visa våra partners”.

Det nya sjukhuset innebär att personalen behöver anpassa sig till en rad nya lösningar och rutiner, som inte alltid är så lätta att förstå och hantera. All service och hela sjukhusets fastighetsunderhåll sköts av ett och samma bolag, företaget Coor.

–  Vi får många synpunkter på hur olika saker funkar. Men vi har full respekt för att det kan ta viss tid för att lära känna den nya miljön, säger Anna Jidberg, kontraktsansvarig på fastighets- och servicebolaget Coor.

Bolaget har ansvar för all fastighetsskötsel och en lång rad servicetjänster, från kaffemaskiner, post, städning och sophantering till el, vaktmästeri och fasta telefon- och datanätsystem. Det finns även en helpdesk dit personalen kan vända sig med felanmälningar och frågor.

Avtalet med Coor är en del av uppgörelsen mellan Stockholms läns landsting och Swedish Hospital Partners, SHP, som ansvarar för driften av sjukhuset fram till 2040.

SHP ägs till lika delar av Skanska och den brittiska investeringsfonden Innisfree.

Coor är alltså underleverantör åt SHP och har fått det ovanligt långa och omfattande uppdraget på NKS utan konkurrens, i den överenskommelse som landstinget har med byggherren, det uppmärksammade och kritiserade OPS-avtalet.

Är det inte konstigt att sjukhuset inte har ett direktavtal om de vårdnära tjänsterna?

– Jag förstår hur du menar, men jag ser inga problem med det. Det kan finnas tjänster som vi har behov av, men som inte ingår i avtalet med Coor. Vi identifierar nu sådana saker för att kalibrera och eventuellt komplettera avtalet. Vårt samarbete med Coor fungerar bra, säger Tania Smelova, chef på beställaravdelningen för facilities management på Karolinska universitetssjukhuset.

Sjukhuset och företaget har dagligen möten då de rapporterar och justerar problem som uppstått efter inflytten i slutet av november.

– Personalen reagerar ju på att saker inte fungerar som de är vana vid. Man undrar till exempel hur ofta patientköket ska städas. Men enligt det avtal vi har finns inte detta angivet som en frekvens, utan som en kvalitet. Det ska vara rent, säger Tania Smelova.

Byte av personalkläder har inte fungerat helt de första veckorna eftersom alla inte förstått rutinerna för hur detta ska göras, samt att en klädretursstation inte öppnat förrän senare, enligt Coor. Det har resulterat i att högar av tvätt legat på golvet.

Hissarna i NKS är också ett problem.

– De nya sensorerna är inte intrimmade, och när akuttransport av hissar beställs hoppar hissen över våningsplan för att så snabbt som möjligt komma till sitt mål, vilket kan uppfattas som att hissen beter sig felaktigt, enligt Anna Jidberg på Coor.

Företaget har sin verksamhet förlagd till sjukhuset och kommer, när NKS är inflyttat 2018, att ha drygt 300 medarbetare som arbetar med olika tjänster.

De problem som sjukhuset har med mobiltelefonin ingår inte i avtalet med Coor.

MIA WÄRNGÅRD

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev