Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Larm i bil räddar liv även vid sjukdom

Publicerad: 21 januari 2014, 11:06

Foto: Photos.com

Snart kommer slutrapporten om bilar som själva larmar efter hjälp vid en olycka. I Sverige lägger man mycket krut på att dra nytta av systemet även vid sjukdomsfall i bilen.


Alla länder inom EU ska från och med första oktober 2015 kunna ta emot automatiska nödanrop från bilar som varit med om en olycka, enligt till beslut i EU-parlamentet. Det internationella namnet på tjänsten är E-call.

– Vi kallar det för nödlarmssystemet, säger Bo Andersson, projektledare på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som utreder införandet i Sverige.

MSB samverkar med flera andra myndigheter och samråder med aktörer som fordonsindustri och teleoperatörer.

I Sverige ska anropet gå till SOS Alarm och hanteras som vilket 112-larm som helst. Avsikten är att larmet ska fungera i vilket land inom EU man än kör i.

Nödlarmet aktiveras till exempel när en krockkudde löser ut eller när bilen utsätts för en exceptionell stöt. Då skickas exakta data om bland annat bilens position, antal passagerare baserat på antal bältade och vilket drivmedel som används omedelbart till larmcentralen för en snabbare och säkrare insats, förklarar Bo Andersson.

– Vi jobbar med att dra nytta av informationen i de ”svarta lådor” som de flesta större bilmärken har i sina nya bilar redan i dag.

Bilar som typgodkänns under 2015 och framåt ska tillverkas med nödlarmssystemet.

I Sverige lägger man stor vikt vid att larmet ska kunna utlösas manuellt genom ett tryck på en knapp vid till exempel en hjärtinfarkt, enligt Bo Andersson.

– Vi tittar mycket på det här med sjukvårdslarm utan att bilen behöver ha åkt av vägen, det ser vi som en jättegrej.  Vårt fokus är att rädda liv och mildra lidande. I ett chocktillstånd klarar folk inte av att ringa på mobilen, det gäller ofta även eventuella medpassagerare, säger Bo Andersson.

I ett samarbete med Södersjukhuset kartlägger MSB hur lång tid man har på sig att hinna fram vid olika sjukdomstillstånd för att liv ska kunna räddas.

Sverige är ett föregångsland vad gäller säker trafikmiljö, framhåller han. Inte sedan kriget har vi haft så få dödsfall i trafiken trots så många fler bilar.

– Vi får allt fler äldre förare i och med att medellivslängden ökar och det är viktigt att hitta sätt att hjälpa dem om något händer.

Förra året inträffade ett antal fall där personer satt i något dygn i bilen utan att få hjälp, enligt Bo Andersson.

– Med det här systemet tror vi att vi kommer att kunna rädda ännu fler liv, säger Bo Andersson.

Systemet med nödlarm har blivit omdiskuterat ur integritetssynpunkt med tanke på att bilens position skulle kunna övervakas. Det löser man genom att använda system som är i så kallat dormant mode, i sovande läge. Bilen har ingen kommunikation med mobilnäten i normalt läge.

– Man åker omkring som vanligt utan att kunna övervakas och först när något händer eller när man trycker på knappen så aktiveras sensorerna och larmet går.  Principen är densamma som för en mobiltelefon men med mycket bättre mottagning. Man får exakt position på fordonet och kan få direktkontakt via en högtalare med bilens passagerare.

Den 22 augusti gav regeringe MSB i uppdrag att komma med en slutredovisning 15 december men på grund av uppdragets omfattning har tidpunkten skjutits fram till 28 februari.

SUSANNA PAGELS

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev