Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lättare för vården att erbjuda patienterna kontakt via dator

Publicerad: 18 januari 2006, 13:03

Ett nytt avtal om e-legitimation öppnar stora möjligheter för landstingen att erbjuda patienter säker kontakt med vården via datorn.


Säker elektronisk identifiering är en grundförutsättning för många efterfrågade e-tjänster för allmänheten mot vården. Nyligen blev en stor gemensam upphandling om elektronisk identifiering klar för Stockholms läns landsting, Västra Götalandsregionen, Landstinget i Östergötland, tre stora myndigheter och tre kommuner.

- Avtalet innebär att medborgare på ett säkert sätt kan identifiera sig elektroniskt mot hälso- och sjukvården. Det öppnar för till exempel säker e-post, tidsbokning, beställning av receptförnyelse och att patienten kan ta emot labbsvar elektroniskt, säger Gösta Malmer, it-direktör i Västra Götalandsregionen.

Problem att det saknas avtal  Enligt Gösta Malmer är många patienter förundrade över att inte kunna kommunicera via e-post med sin läkare, något som inte har varit möjligt eftersom sjukvården inte säkert har kunnat veta att patienten är den han utger sig för att vara. Patienten har kunnat godkänna sådan kommunikation i alla fall, men nu kan den utföras säkrare med elektronisk legitimation.

- För de landsting som har legat i framkant och velat börja med det här har det varit ett problem att det inte funnits något avtal, säger Gösta Malmer.

Med de möjligheter avtalet om e-legitimationer skapar kommer några projekt att påbörjas i år bland verksamheterna i Västra Götalandsregionen.

Till exempel en satsning på tidsbokning och provsvar via dator inom verksamheten för hud- och könssjukvård på Sahlgrenska universitetssjukhuset och ett elektroniskt beställningssystem av varor för dialysverksamheten vid NU-sjukvården, enligt projektledaren Jon Malmström.

Vågade inte lansera Vårdguiden  Det nya avtalet innebär att landstingen betalar en fast avgift oavsett hur mycket användarna identifierar sig - inte som i tidigare avtal en avgift per identifiering. För Stockholms läns landsting betyder det att de interaktiva funktionerna i patientportalen Vårdguiden kan utökas, berättar Ulf Hertin, chef för it-utvecklingsenheten i Stockholms läns landsting.   Till exempel ska användaren kunna läsa laboratoriesvar, boka nybesök och se sina recept och läkemedel - tjänster som patienterna efterfrågat.

- Tidigare har vi inte vågat lansera Vårdguiden stort eftersom vi inte har vetat hur mycket det skulle kosta om alla Stockholms invånare började använda den, säger Ulf Hertin.

Sara Nilsson

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev